Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Cilvēkam ir svarīgi būt laimīgam

Santa Sinka

2016. gada 18. augusts 00:00

154
Cilvēkam ir svarīgi   būt laimīgam

Straujiem soļiem tuvojas jaunais mācību gads, kas allaž ir satraukuma pilns ne tikai skolēniem, bet arī skolotājiem. Lai dotu pozitīvu lādiņu un iedvesmotu jaunajam darba cēlienam, Smiltenes novada Izglītības pārvalde rīko Vasaras skolu “Laimīgas darbadienas” skolotājiem no visa novada. 


“Tēmas katru gadu mainās, šoreiz kopā ar kolēģi Aldu Miķi nonācām pie laimīgām darbadienām, kas ir nozīmīgas jebkuram cilvēkam, bet jo sevišķi skolotājiem. Ļoti bieži skolēniem neinteresē, kas ar mums notiek mājās, uz ielas vai kur citur. Skolotājam jāprot distancēties no tā visa, ienākot klasē ar pozitīvu attieksmi un smaidu. Bet mācību gads tomēr ir grūts un garš, tā beigās skolotājs ir izlādējies. Ne velti divi vasaras mēneši tiek atvēlēti atvaļinājumam. Tāpēc īsi pirms skolas arī ir šis pozitīvais lādiņš Vasaras skola, kas dod iniciatīvu domāt, darīt, veidot, izprast un sākt mācību gadu ar pavisam citu enerģiju,” saka Smiltenes novada Izglītības pārvaldes vadītāja Gunta Grigore.

Vasaras skolas nodarbības divu dienu garumā norisinājās vēsturiskajā Smiltenes ģimnāzijas ēkā. Novada skolu pedagogu atsaucība bija liela. Lekcijas un meistarklases Latvijā profesionālu un atzītu speciālistu vadībā kopumā apmeklēja 124 skolotāji. Kā atzina Izglītības pārvalde un pašas skolotājas, piedāvātās lekcijas bija ļoti pārdomātas. Tajās katra sev varēja atrast ko noderīgu un vērtīgu. 

Viena no daudzajām Vasaras skolas dalībniecēm, kura lekciju laikā veica pierakstus kladē, bija Smiltenes vidusskolas sociālā pedagoģe Ligita Kukurāne. Viņa ikdienā strādā gan ar bērniem, viņu vecākiem, gan ar pedagogiem. Sarunu veidā L. Kukurāne cenšas palīdzēt skolēniem izprast sevi, izdarīt izvēli, pieņemt lēmumu, kā arī motivē sasniegt savus mērķus. Darbs prasa individuālu pieeju un risinājumu, tāpēc ne vienmēr atliek laika, lai domātu par sevi.

 “Vasaras skolu apmeklēju katru gadu, jo tai ir daudz ieguvumu arī personiskajā izaugsmē. Vispirms jau tā mudina pieslēgties darbam pēc atvaļinājuma, šī ir iespēja satikt kolēģus no citām skolām un arī  izskan jaunas idejas. Šā gada tēma “Laimīgas darbadienas” dod iespēju paskatīties pašai uz sevi, izprast sevi un piedomāt pie tā, ko un kā darām. Ļoti jauki bija tas, ka pēc nodarbības mums  pateica, kas katrā ir labs. Jāatzīst, ka mēs jau sevi īsti neprotam novērtēt. Paldies jāsaka Izglītības pārvadei, kas piesaista patiešām labus profesionāļus. Haraldu Burkovski jau biju dzirdējusi, bet tas nemazināja viņa lekcijas “Laimes dimensija” vērtību. Atziņas un vingrinājumus blociņā pierakstīju Ilonas Krones vadītās lekcijas laikā, lai ik pa laikam varu tos pārlasīt. Viena no tām skan šādi – paskaties ar iesācēja prātu tā, it kā redzētu pirmo reizi. Tāpat ir vērts paturēt prātā, ka domas nav fakti,” stāsta L. Kukurāne.

Kāda tad īsti ir laimīga darbadiena, to “Ziemeļlatvija” vaicāja ne vien Vasaras skolas dalībniekiem, bet arī rīkotājiem. “Tāda, kurā cilvēks justos līdzsvarā; ir jābūt septiņām pozitīvām emocijām dienā un tikai viena var būt ar mīnus zīmi. Domāju, ka mēs varam censties, lai tā būtu. Svarīgi  neaizmirst biežāk pasmaidīt, paskatīties vienam uz otru un pateikt labos vārdus par labi padarīto darbu, kas katram dzīvē ļoti svarīgi. Un tad jau šī darba diena veidojas pavisam citādāka – ar cieņu un attieksmi  vienam pret otru,” uzskata Smiltenes novada Izglītības pārvaldes vadītāja.

Divās notikumiem piesātinātās dienās Smiltenes novada skolotāji sevi papildinājuši ar vērtīgām atziņām un vingrinājumiem. To izpildot, viņi apzinājās, ka laime mīt katrā no mums, tikai jāspēj noturēt tās garša. Pēc novērotā Vasaras skolā, var secināt, ka pedagogi jaunu darba cēlienu uzsāks ar patiešām pozitīvu attieksmi un enerģiju. Tāpēc Izglītības pārvaldes vadītāja visiem skolēniem novēl būt tikpat zinātkāriem, nerātniem un mīļiem, kādi viņi ir bijuši saviem skolotājiem un audzinātājiem. Tad viss izdosies. 

VIEDOKĻI

Ilva Stīpniece, Smiltenes bērnudārza “Pīlādzītis” metodiķe:

- Pedagogu Vasaras skolas ir vērtīgas ar to, ka ļoti pārdomāti un veiksmīgi izvēlēti lektori. Tas noteikti nav viegls darbs. Katru gadu tēmas ir tādas, kas ir ļoti tuvas un pat personiskas pašai, tās gan iedvesmo, gan stiprina, gan arī atbalsta skolotāju iesākot jauno mācību gadu. Tas ir ļoti svarīgi. 

Šī gada tēma “Laimīgas darbadienas” ir ļoti aktuāla, jo to pierāda pētījumi, ne tikai pieņēmumi, – laimīgiem vecākiem ir laimīgi bērni un laimīgiem skolotājiem ir laimīgi skolēni. Ja skolotājs ir laimīgs, tad viņš sev apkārt veido vidi un mācību stundu tā, lai skolēns varētu labāk uztvert gan nodarbības tēmu, gan uzņemtu visu pārējo nepieciešamo informāciju.

No abām Vasaras skolas dienām spilgtākais man bija no­slēguma lekcija “Apzinātība – māka vadīt uzmanību”, ko vadīja klīniskā psiholoģe un MarteMeo terapeite Ilona Krone. Viņas pieredze mani uzrunāja ļoti personīgi. Pēc lektores teiktā, skolotājiem ir svarīgi sevi atslogot no ikdienas spriedzes un stresa situācijām, kas skolās un bērnudārzos ir neizbēgamas. Un tad, atgriežoties pie situācijas šeit un tagad, skolotājs spēj pilnībā uzmanību koncentrēt konkrētai lietai, tādējādi visu nodot saviem skolnieciņiem.

Protams, esmu gatava jaunajam mācību cēlienam. Atvaļinājums bija burvīgs, esmu atpūtusies. Arī kolēģu acīs un smaidīgajās sejās redzēju to pašu. Jaunajā mācību gadā skolotājiem novēlu izturību un tās praktiskās zināšanas, ko šajā Vasaras skolā mēs guvām, izmantot ikdienā.


Regīna Melzoba, Smiltenes vidusskolas kristīgās mācības, latviešu valodas un literatūras skolotāja:

- Smiltenes novada Izglītības pārvades rīkotais pasākums palīdz skolotajiem iesākt jauno darba cēlienu pēc vasaras, un tā ir kopības sajūta, atkalredzēšanās prieks un tikšanās ar interesantiem cilvēkiem. Man patika viss. Šoreiz vairāk uzsvars likts uz to, kāds ir laimīgs cilvēks. It kā par šo tēmu mēs zinām, tomēr ikdienā tik daudz par to nepiedomājam. Vasaras skola mums atgādināja, cik svarīgi sevī kultivēt mieru, kas arī ir viens no tādiem laimes stūrakmeņiem. Skolotājiem tas ir būtiski. Noslēguma dienā daudz runāja par sadarbību ar bērnu vecākiem. Protams, zināšanas un pieredze, kā tā jāveido, mums ir uzkrātas, bet katru reizi uzzinām ko jaunu un vērtīgu. Piefiksēju sev būtiskāko arī no pēdējās lekcijas par apzinātību, lai vingrinājumus varētu izmantot stundās kopā ar skolēniem. Vēl sapratu to, ka ne tikai šādās Vasaras skolās, bet bieži vien arī ikdienā, ir svētīgi reizēm klausīties vairāk un runāt mazāk. Īstenībā tieši to ikdienā ir visgrūtāk izdarīt.

Manuprāt, laimīgas darbadienas ir tās, kurās visas lietas var atrisināt mierīgā ceļā. Tad tu skolā konfliktsituācijās ar bērniem spēj saglabāt mieru, iztiekot bez asām un savstarpēji apvainojošām sarunām, kā arī ar cieņpilnu attieksmi izturēties pret skolēnu vecākiem, tajā brīdī skolotājs to pašu cieņu saņem atpakaļ. Jebkurā gadījumā ar bērna muti runā Dievs, tāpēc ir jāieklausās, jāizvērtē, ko pats dari pareizi, ko nepareizi, kā kopā to visu salāgot. Tā jau arī ir tā laimīgā diena. Ne visas ir vieglas dienas, ir arī grūtākas. Bet ieliekot visu savu sirdi tajā, ko dari, kļūs labāk visiem.