Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Mobilās ierīces kā palīgs mācībās

Santa Sinka

2016. gada 4. oktobris 00:00

76
Mobilās ierīces  kā palīgs mācībās

Vēl pirms dažiem gadiem daudzās izglītības iestādēs Latvijā pirms mācību stundām skolēniem lika izslēgt mobilos telefonus. Šobrīd to lietošanas paradumi ir mainījušies. Viedierīces vairs nav tikai saziņas veids, tās aizvien biežāk kļūst par palīgu skolā, padarot mācību procesu mūsdienīgāku. 


Šim nolūkam Smiltenes novada izglītības iestādes ir saņēmušas dāvinājumu no SIA “Mikrotīkls” – bezvadu tīkla WiFi iekārtas. 

“Jau vairākus gadus gandrīz katra skolēna personīgo piederumu komplektā ir arī moderns mobilais telefons, ar kuru var ne tikai sazināties un spēlēt spēles, bet to var arī pilnvērtīgi izmantot mācību procesā. Visa vecuma skolēniem iespējams lietot apmācību aplikācijas – no vienkāršas aritmētikas uzdevumiem pirmo klašu skolēniem līdz gravitometriem un zvaigžņu kartēm vidusskolu skolēniem. Izmantojot interneta pārlūkprogrammas vai speciālas aplikācijas, iespējams piekļūt daudzām mācību grāmatām, interaktīviem materiāliem, mācību videofilmām, pašpārbaudes programmām un citiem materiāliem,” saka Smiltenes vidusskolas fizikas un informātikas skolotājs Andrejs Miķis.

Smiltenes novada domes sabiedrisko attiecību speciāliste Marita Mūze informē, ka saņemtais dāvinājums uzlabos esošo WiFi pārklājumu novada izglītības iestāžu iekštelpās un modernizēs ikdienas darbu. 

“Šim nolūkam bezvadu datu pārraides tīklam jābūt pieejamam klašu telpās, turklāt tik kvalitatīvam, lai pie tā varētu vienlaikus strādāt visi klases skolēni. Šādu iespēju nodrošina “MikroTik” iekārtas,” norāda A. Miķis. Dāvināto iekārtu kopējā vērtība ir 2600 eiro.

Smiltenes vidusskolas 9.b klases skolniece Elīza Āboltiņa, dodoties uz skolu, somā līdzās mācību grāmatām un rakstāmpiederumiem ieliek arī iPad planšetdaroru. Jauniete, tāpat kā viņas vienaudzes Anete Mālkalne, Evija Sūna un Elīza Leimane, uzskata, ka mobilās ierīces mācībās ir skolēnu palīgs, nevis ienaidnieks. Tāpēc viņas par dāvinājumu novada izglītības iestādēm priecājas. Pēc meiteņu   teiktā, visbiežāk viedierīces tiek izmantotas svešvalodu apguvei, internetā tulkojot vārdiņus. Tiesa gan, interneta izmantošanas biežumu mobilajos telefonos mācību stundu ietvaros nosaka skolotājs, turpretī starpbrīžos bērni paši izvēlas, kā pavadīt brīvo laiku, nepārkāpjot izglītības iestādes iekšējās kārtības noteikumus.

E. Sūna ir pārliecināta, ka nevar bērniem aizliegt to, ar ko viņi aug kopā. Šajā laikmetā tās ir  modernās tehnoloģijas. Drīzāk ir jārada iespējas, kā tās vēl pilnvērtīgāk izmantot stundās, tādējādi dažādojot, padarot interaktīvāku un aizraujošāku pašu mācīšanos. Ne tikai internets, bet arī pašas ierīces paver neierobežotas iespējas, piemēram, filmēšanu, fotografēšanu, aplikāciju izmantošanu.

Tādā veidā dažādot un pat uzlabot mācību procesu apzinājušies Grundzāles pamatskolas pedagogi.

Grundzāles pamatskolas direktore Valda Elstiņa stāsta, ka mobilais telefons un internets atsevišķās mācību stundās tiek izmantots jēgpilni. Direktore novērojusi, ka ar moderno tehnoloģiju palīdzību skolēni jauno vielu uztver labāk, kā arī ir ieinteresētāki mācībās. Pērn pamatskolas skolēni mobilos telefonus izmantojuši ģeogrāfijas, vēstures un dabaszinību stundās, tostarp veicot mājasdarbus, kuros jādarbojas praktiski. Piemēram, tiek dots uzdevums izveidot video par noteiktu tēmu un pēc tam to klasē prezentēt, tādējādi arī skolēni viens otram var nodot savas zināšanas. 

V. Elstiņa lepojas arī ar to, ka pērn Grundzāles pamatskola bijusi visaktīvākā izglītības iestāde Smiltenes novadā, kas ikdienas darbā izmanto platformu uzdevumi.lv, par to saņemot sertifikātu un iespēju pedagogiem iziet apmācību kursu.

Vienīgi atšķirībā no pilsētas skolu jaunatnes Grundzāles pamatskolas skolēniem patlaban nav iespēja izmantot bezvadu interneta pieslēgumu. “Diemžēl skolā WiFi tīkla pārklājums nav tik spēcīgs, lai to vienlaikus varētu izmantot arī skolēni. Ja bērniem to ļautu darīt, būtiski samazinātos interneta ātrums un visu bremzētu, kā jau tas noticis iepriekš. Mēs būtu tikai ieguvēji, ja šo lietu varētu uzlabot,” teic V. Elstiņa.

Smiltenes tehnikuma projektu vadītāja (agrāk pasniedza ekonomiku un uzņēmējdarbību – red.) Inguna Avota ikdienā savā mobilajā telefonā izmanto saziņas aplikāciju WhatsApp, lai savā starpā sazinātos, apmainītos fotogrāfijām ne vien ar draugiem, bet arī starptautisko projektu partneriem visdažādākajās pasaules vietās. Lai to lietotu, nepieciešams internets. Vaicājot, vai interneta izmantošana mobilajās ierīcēs mācību procesā ir atbalstāma, I. Avotai nav viennozīmīgas atbildes. “Zinu, ka daži skolotāji ir kategoriski pret, bet viena daļa atbalsta. Kad pasniedzu ekonomiku tehnikuma audzēkņiem, pati stundās mēdzu izmantot mobilo telefonu, ļāvu to darīt arī skolēniem. Protams, tam nevajadzētu kļūt par ikdienu. Taču, nenoliegsim, bērni tik un tā “sēž” un “sēdēs” telefonos. Tad labāk, lai viedtālruņu lietošana būtu bijusi jēgpilna, jāļauj jauniešiem stundās atrast tajos informāciju vai izpildīt kādu uzdevumu. Šāda metode, iespējams, spēs ieinteresēt tos, kuriem ir mācīšanās grūtības. Skolotāju vidū un vispār sabiedrībā par šo tematu nav nemaz notikušas tādas konstruktīvas diskusijas,” norāda daudzu starptautisku projektu īstenotāja I. Avota.