Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Visi motociklisti nav pār vienu kārti metami

Aldis Dubļāns

2009. gada 30. novembris 14:55

4614
Visi motociklisti nav pār vienu kārti metami

Šodien uz piketu izteikt savu attieksmi par nodokļu politiku pie Saeimas no Valkas devās Helmuts Jansons un Ivars Šnuka. Pavisam pašlaik Valkā ir četri čoperu īpašnieki. (FOTO NO PIKETA!)

 

"Mēs braucam aizstāvēt ne tikai savas, bet arī visu autobraucēju intereses, jo to nodokli, kuru sākotnēji vēlējās uzlikt motociklu īpašniekiem, tagad nolemts sadalīt autovadītājiem," stāsta I. Šnuka.

 

Atbalsta arī autobraucējiKā jau masu saziņas līdzekļi informēja, tad pirmajā versijā motociklu īpašniekiem bija paredzēts 100 latu liels nodoklis gadā, pēc tam nezin kādēļ to samazināja uz pusi un visbeidzot valdība izdomājusi, ka līdzšinējo trīs latu vietā jāmaksā 24. Motociklisti šodien pie Saeimas pulcējās ne tikai astoņas reizes palielinātā nodokļa dēļ, bet arī tāpēc, ka nav skaidru kritēriju nodokļa aprēķināšanā.

 

Šoreiz motociklistus atbalstīja arī autoklubu dalībnieki un velosipēdisti. "Tās summas ir izzīstas no pirksta, un šāda metodika ir pilnīgi garām. Cik ilgi klusēsim? Kaut kas ir jādara, lai līdzīgas lietas nenotiktu visu laiku," sašutis I. Šnuka.

 

Viņš ir vienisprātis ar Latvijas motociklistu vadoni Frīdi (Aivaru Freimani), kurš pieļauj, ka nākamos ar nodokli valdība apliks arī velosipēdistus, jo tie potenciāli ir nākamie motobraucēji. Motociklu īpašnieki domā, ka saprātīgs nodoklis būtu 12 - 15 latu robežās. Piemēram, bagātajā Zviedrijā tas ir 30 eiro.

 

Mocis nav ekskluzīva preceIvars un Helmuts ar motocikliem "niekojas" jau padsmit gadus un šādu pārvietošanās veidu nebūt neuzskata par ekskluzīvu nodarbi. Tas, ka čoperisti visus brīvos līdzekļus iegulda sava braucamā uzlabošanai, nenozīmē, ka šie cilvēki ir labi situēti ļaudis un smiedamies var nomaksāt jebkādu summu.

 

Jādomā taču arī par tiem lauku onkulīšiem, kuri par pēdējiem santīmiem uztur savus vecos motociklus, lai būtu iespēja aizbraukt uz tuvējo veikalu pēc pārtikas vai saņemt medicīnisko palīdzību. Visi nav pār vienu kārti metami.

 

"Nekādi nevaru pievienoties viedoklim, ka mocis ir ekskluzīva lieta. Sabuļādas kažoks arī ir ekskluzīva prece, gluži tāpat kā zelta pulkstenis. Tas jau nekas, ka mocis ir vismazāk kaitīgais gan apkārtējai videi, gan brauktuves segumam," spriež H. Jansons.

 

Cilvēki ir neziņā un pazemotiSaprotami, ka jebkuras valsts pamatbudžetu veido nodokļi. Tas lielos mērogos ir tāpat kā ikvienam algas cilvēkam vai komersantam ir jāzina, kā plānot savu dzīvi. "Diemžēl mēs nevaram būt droši par rītdienu.

 

Visi nodokļu jauninājumi tautai tiek izsviesti kā pīle un tas rada gan stresu, gan pazemojuma sajūtu," skaidro ekonomikas zinātņu doktors Aivars Ikšelis. Viņš pašreizējo situāciju Latvijā salīdzina ar stāvokli Somijā 90. gados, kad tur bija ekonomiskā krīze.

 

Atšķirībā no Latvijas, tur valdība prata izskaidrot kas un kāpēc darāms, kādam nolūkam tiek izlietoti iekasētie nodokļi. "Mūsu gadījumā ir tieši pretēji - cilvēki nezina, kur paliek nodokļos iekasētā nauda. Faktiski neviens nenodarbojas ar kārtīgu situācijas analīzi, jo īpaši uz ilgtermiņā vērstu. Ja Latvijas iedzīvotāji zinātu, kur aizripo viņu pelnītie lati, cilvēki saprastu un pieņemtu tādu vai citādu valdības lēmumu," turpina A. Ikšelis.

 

Valdības vīri mētājas ar vārdiem. Vai neskan ciniski, ka "tikai nedomājiet, ka autotransporta nodoklis tiks novirzīts ceļu sakārtošanai?".

Jebkurš normāls cilvēks plāno savu dzīvi, tāpēc jāzina, ar ko rēķināties. Nu jau aplinkus izskan doma, ka varētu atteikties no pensiju maksāšanas, jo, lūk, pirmās brīvvalsts laikā nebija pensiju. Cilvēki maksā sociālo nodokli. Kāpēc, jo sociālais budžets ir tukšs. Valsts vadītājiem tauta ir kā melna masa un tas patiešām ir aizvainojoši.

 

Palielina auto nodevuNo nākamā gada transportlīdzekļu nodeva motocikliem, tricikliem un kvadracikliem būs 24 lati, nevis 50 latu, kā pirms tam tika plānots. To paredz piektdien Saeimas Budžeta un finanšu komisijas galīgajā lasījumā sagatavotie grozījumi likumā par transportlīdzekļa ikgadējo nodevu.

Saeimas komisija šo lēmumu pārbalsoja pēc satiksmes ministra un finanšu ministra ierosinājuma, ņemot vērā motobraucēju lielos iebildumus. Lai iegūtu papildu līdzekļus, nedaudz tiks palielināta nodeva, kas sākotnēji bija plānota par vieglo automašīnu atbilstoši tās pilnai masai.

Par automašīnu no 2101 līdz 2600 kilogramiem (kg) plānoto 90 latu vietā nodeva būs 95, bet automašīnām no 2601 līdz 3500 kg plānoto 110 latu vietā nodeva būs 115.Nodeva par vieglo automašīnu līdz 1500 kg būs 24 lati (līdz šim 12), no 1501 kg līdz 1800 kg - 48 lati (24), no 1801 kg līdz 2100 kg - 75 lati (45), vairāk par 3500 kg - 150 lati (78).