E-veselības sistēma prasa pacietību un nervus

No 1. janvāra Latvijā ir uzsākta obligāta valsts E-veselības sistēmas lietošana. Tā paredz, ka turpmāk darbnespējas lapu un valsts kompensējamo zāļu recepšu aprite būs tikai elektroniska. Kā sistēma darbojas praksē, kā uz jauno kārtību raugās ģimenes ārsti, farmaceiti un pacienti, centās noskaidrot “Ziemeļlatvija”.
“Kopš ārsti uzsāka lietot E-veselības sistēmu, satraucos par vairākām lietām, jo ir daudz neskaidrību. Ikdienā abi ar vīru lietojam medikamentus. Jauki, ka var piezvanīt ģimenes ārstei un palūgt, lai izraksta receptes, un mēs tikai aizejam uz aptieku tām pakaļ. Bet vai nākotnē nebūs tā, ka ģimenes ārsti savus pacientus redzēs mazāk, jo medikamentus drīkst izrakstīt elektroniski? Man par to ir bail, ka beigās mūs nemaz neviens neapskatīs, pazudīs kontakts un nebūs kam izstāstīt savu sāpi,” satraucas pensionāre Aija Meldere.
Viena no ģimenes ārstēm Smiltenē, kas jauno E-veselības sistēmu sāka apgūt jau pērn rudenī, ir Maruta Bindre. Viņa uzskata, ka nedrīkst likt kāju priekšā pārmaiņām, tās ir jāspēj pieņemt. “Vienīgi vajag rīkus, lai labāk veiktu nepieciešamās darbības, kas nav no mums atkarīgi. Es personīgi izmantoju savu lokālo programmu, kas tiek pielāgota darbam ar E-veselības sistēmu. Pie jaunā ir jāpierod. Nedomāju, ka cilvēks, kurš prot strādāt ar datoru, nevarētu apgūt jauno sistēmu. Galu galā 1999. gadā daudziem vispār vēl nebija datora, tagad gandrīz katrs ar to strādā ikdienā. Tāpēc būtu muļķīgi, ja mēs teiktu, ka E-veselības sistēmu mums nevajag,” laikrakstam stāsta ģimenes ārste M. Bindre.
Jāuztraucas ne tikai par
pacientu, bet arī jauno sistēmu
Tāpat kā mediķi, arī pacienti uz pārmaiņām reaģē dažādi. M. Bindre novērojusi, ka vairāk satraucas vecāka gadagājuma cilvēki. “Protams, viss jaunais mazliet biedē. Šobrīd E-veselības sistēmā vēl ir maz datu, jo sistēma tikko sākusi strādāt, bet ar laiku tajā tiks uzkrāta apjomīga un būtiska informācija, tostarp pacientu izmeklējumu rezultāti, kurus vairs nevajadzēs kopēt dodoties uz ārstniecības iestādi, jo tie būs pieejami elektroniski jebkurā mirklī un vietā,” norāda M. Bindre.
Viņa piebilst, ka elektronisko recepšu rakstīšana nebūt nenozīmē mazāk uzmanības pacientam. Gluži pretēji, ārstiem vairs nebūs jāiegulda tik liels darbs ar papīru kā līdz šim.
Joprojām uz papīra veidlapām pacientiem turpinās izrakstīt individuāli kompensējamās zāles, M saraksta zāles un medicīniskās ierīces, kā arī tajos gadījumos, kad zāļu iegādi pacientam kompensē apdrošināšanas sabiedrība.
Savukārt kompensējamos medikamentus ārsti ir tiesīgi izrakstīt uz papīra veidlapām gadījumos, ja atrodas mājas vizītē, kā arī gadījumos, kad e-receptes izrakstīšana E-veselības sistēmā nav iespējama tehnisku iemeslu dēļ. Šie izņēmuma gadījumi ir papildu slogs farmaceitiem.
Tiesīgi izsniegt ne mazāk,
ne vairāk kā norādīts receptē
“Aptiekā kompensējamo medikamentu receptes, kas no 1. janvāra izrakstītas papīra formātā, ir jāelektronizē, citādāk nevarēsim saņemt valsts kompensējamo medikamentu līdzmaksājumu. Šajā situācijā es uzskatu, ka tas nav godīgi pret farmaceitiem, jo cilvēks ar izglītību sēž pie datora un vada sistēmā receptes, kuras ārsts izrakstījis papīra formātā. Ja reiz ārsts bijis spiests tā rīkoties, tad, manuprāt, aptiekai vajadzētu dot iespēju tās neelektronizēt. Bet citādi mēs nevaram sūdzēties par jauno kārtību. Jā, varbūt mazliet ilgāk iet atprečošana, nekā mēs to bijām pieraduši darīt. Kopumā viss norit raiti, ja vien ir internets un strādā E-veselība. Tomēr jāatzīst, ka katru dienu rodas traucējumi E-veselības sistēmā. Klienti mums saka, ka ir sagatavojušies uz ilgu stāvēšanu un gaidīšanu, bet līdz šim tas nav bijis nepieciešams,” stāsta “Union Med” aptiekas vadītāja Elita Beļicka.
Ieviešot E-veselības sistēmu, lai nerastos pārpratumi, viņa kopā ar kolēģēm saviem klientiem stāsta par būtiskākajām izmaiņām. “Cilvēkiem, kuriem ir mazāk naudiņas un nav iespējams uzreiz izņemt medikamentus triju mēnešu kursam, ārsts var rakstīt pa mēnesim. Cilvēkam iepriekš jāpasaka ārstam: “Dakter, es gribu izņemt pa mēnesim savas zāles.” Tad ārsts uzraksta trīs identiskas receptes un mēs atprečojam katru mēnesi savu. Jāsaprot, ka aptiekā nedrīkst izsniegt ne mazāk, ne vairāk kā uzrādīts receptē,” skaidro farmaceite E. Beļicka.
Viņa apzinās, ka vecāka gadagājuma cilvēkiem tas ir sarežģītāk, jo vairs nav uz rokas taustāma recepte un grūtāk izsekot līdzi iegādājamo zāļu daudzumam. “Man patīk kā dakteri dod līdzi pacientiem lapiņas, uz kurām uzrakstīts, cik zāļu izrakstīts. Tas ir papildu darbs, bet tādā veidā varam palīdzēt vecākiem cilvēkiem tikt pāri pārmaiņām. E-veselības sistēmas ideja nav slikta, bet izpildījumam, kam tika tērēti 14 miljoni, vajadzēja būt krietni kvalitatīvākam un bez traucējumiem,” uzskata “Union Med” aptiekas vadītāja.
Traucējumu gadījumā
ārsti bezspēcīgi
Valkā praktizējošais ģimenes ārsts Māris Nātra asi kritizē Latvijā ieviesto E-veselības sistēmu, bet ne pašu ideju. “Ļoti labs piemērs, kā darbojas E-veselības sistēma, bija ceturtdiena. Pulksten astoņos no rīta varējām izrakstīt e-receptes, pēc brīža radās traucējumi. Vakardienu varētu nodēvēt par dienu, kurā meklējām laimīgās stundas. Var jau pasmaidīt, bet pacienti nesmaida. Rinda kavējās par pusotru stundu. Diezgan bieži ir dienas, kad nobrūk sistēma un mēs esam bezspēcīgi. Iedzīvotāji ir diezgan informēti un izturas saprotoši, bet līdz zināmai robežai. Idejiski e-recepšu lietošana pacientiem sagādā ērtības, jo, piemēram, varu receptes izrakstīt pat telefonā sestdienā vai svētdienā. Ideja ir ļoti laba, bet šo ieviesto izpildījumu nenovēlētu pat ļaunākajam ienaidniekam. Tas viss no ārsta prasa pacietību un stiprus nervus,” stāsta M. Nātra.
Viņš negaidīja, ka valsts upurēs pacientu intereses, lai tikai nezaudētu miljonus, kas ieguldīti E-veselības sistēmas izveidē. Tagad kabinetā bez ārsta un pacienta esot trešais liekais – jaunā sistēma. “Uzskatu, ka šādi mēs mocīsimies vēl ilgi, jo sistēma jau pašos pamatos nav pareizi uzbūvēta. Tagad ārstam nākas domāt nevis par pacientu, bet gan, kā varēs izrakstīt e-recepti. Šādi diemžēl pacients var palikt otrajā vietā,” atskārš ģimenes ārsts Valkā.
Attālums šķēršļus neradīs
Kamēr iedzīvotāji cenšas pieņemt pārmaiņas, E. Beļicska uzskata, ka ar laiku cilvēki apzināsies, kādu ieguvumu sniedz E-veselības sistēmas ieviešana. Kā vienu no pozitīvajiem piemēriem aptiekas vadītāja min situāciju, kurā var nokļūt jebkurš: “Piemēram, aizbraucu ciemos uz Daugavpili, man tur rodas veselības problēmas, kuras mans ģimenes ārsts zina. Piezvanu viņam un saku: “Dakter, man atkal ir migrēna un beigušās zāles.” Vienkārši ieejot aptiekā, tās nopirkt nevarētu. Piezvanot ārstam, viņš izraksta elektronisko recepti un jau pēc brīža es jebkurā aptiekā Daugavpilī, Valkā, Liepājā vai jebkur citur Latvijā es nepieciešamās zāles varēšu iegādāties. Man vairs nav jābrauc pie ģimenes ārsta vai jāmeklē palīdzība traumpunktā.” E. Beļicska piebilst, ka ikdienā ļoti svarīga farmaceitiem ir komunikācija ar ģimenes ārstiem un otrādi, jo sadarbojoties starpgadījumu un pārpratumu būs mazāk. “Ja ir kas jautājams un mēs spējam palīdzēt ģimenes ārstiem, droši var zvanīt mums uz aptieku. Nepieciešamības gadījumos arī mēs zvanām, lai palīdzētu saviem klientiem,” saka E. Beļicka.
Līdzīgi domā arī SIA “Aptieka Valka” vadītāja Irēna Dudzinska. “Sistēma nav nekas sarežģīts, ja vien dakteris visu ir korekti izstāstījis pacientam. Iedzīvotāji, kuri ierodas mūsu aptiekā, ir saprotoši. Jāatceras, ka tagad līdzi ir jāņem personu apliecinošs dokuments. Mazliet citādāka kārtība ir tad, ja medikamenti tiek izņemti tuviniekam. Bet arī tas cilvēkiem nerada nekādas problēmas. Jā, zāļu atprečošana notiek mazliet ilgāk. Ja ir neskaidrības vai kaut kas jautājams saistībā ar e-receptēm, droši drīkst zvanīt uz aptieku un jautāt,” “Ziemeļlatvijai” stāsta I. Dudzinska.
To, ka receptes vajadzēja elektronizēt, piekrīt arī ģimenes ārsts Valdis Ķiris Valkā, jo tas atvieglo darbu. Jāpiebilst, ka ārstniecības iestādēs un aptiekās, kurās lieto E-veselības sistēmu, ir izvietotas atpazīšanas uzlīmes “šeit lieto E-veselību”. “Ziemeļlatvija” noskaidroja, ka šobrīd darbinieku amatu klasifikācijas dēļ vēl e-receptes nedarbojas “Union Med” aptiekas filiālē Vijciemā. “Bet neviens klients neapkalpots nepaliks – konsultējoties ar Smiltenes aptieku, atprečo jebkuru e-recepti un dienas laikā medikamentu nogādā Vijciema filiālē,” norāda E. Beļicka.
Uzziņai
Kas jāņem vērā, lai aptiekā iegādātos e-receptes zāles
Lai iegādātos e-receptes zāles, aptiekā jāuzrāda sava personas apliecība (ID) vai pase (iegādājoties zāles savam nepilngadīgajam bērnam, papildus jānosauc bērna vārds un uzvārds).
Lai iegādātos citam cilvēkam izrakstītas e-receptes zāles, piemēram, radiniekam vai kaimiņam, aptiekā jāuzrāda e-receptes ID numurs, kurš ir pieejams gan ārstam, gan pacientam (var būt izdrukāts no E-veselības sistēmas, kā attēls telefonā u.c.), jānosauc pacienta vārds, uzvārds un jāuzrāda savs personas apliecinošs dokuments.
Iedzīvotājs var arī deleģēt E-veselības portālā citu cilvēku savu e-recepšu zāļu iegādei. Tādā gadījumā deleģētajam cilvēkam (pircējam) aptiekā jāuzrāda tikai savs personas apliecinošs dokuments un jānosauc pacienta vārds, uzvārds.
Kategorijas
- Novados
- Smiltene
- Valka
- Strenči
- Kaimiņos
- Vēlēšanas
- Kriminālziņas
- Izglītība
- Sports
- Orientēšanās
- Auto/Moto/Velo
- Futbols
- Florbols
- Basketbols
- Citi sporta veidi
- Hokejs
- Volejbols
- Kultūra un Izklaide
- Foto
- Cilvēkziņas
- Vaļasprieki
- Citas ziņas
- Bizness
- Reklāmraksti
- Lietotāju raksti
- Dzīvespriekam
- Latvijas ziņas
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Balles
- Teātris
- Koncerti
- Kino
- Sports
- Festivāli
- Baznīcās
- Citi pasākumi
- Video
- Statiskas lapas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Mediju projekts
- Mediju kritika
- Ar informāciju pret dezinformāciju
- Mediju projekti 2018
- Mediju projekts 2020
- Eiropā
- Dzīvesstils
- Atpūta
- Hobiji
- Mīluļi
- Veselība
- Virtuvē
- Noderīgi
- Viedokļi
- Vides projekti
- Daba-iepazīstam un palīdzam
- Rūpēsimies par vidi
- Saimnieko gudri
- Informējot iedvesmojam
- Covid-19