Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Sācies olimpiāžu “maratons”

Sandra Pētersone

2018. gada 16. janvāris 00:00

765
Sācies olimpiāžu “maratons”

Iesākoties  aizvadītā 2017. gada nogalē,  pilnā sparā novados šomēnes notiek valsts mācību priekšmetu olimpiāžu  novadu posmi. 


“Mācību priekšmetu olimpiāžu “maratons” Smiltenes vidusskolas skolēniem sācies ar augstiem rezultātiem,” panākumos guvušos audzēkņus uzteic Valda Cirīte, Smiltenes vidusskolas direktores vietniece izglītības jomā.


Uzdevumi pat

 vjetnamiešu valodā

Vairāki Smiltenes vidusskolēni pat pārbaudījuši zināšanas jomā, ko skolās nemāca kā mācību priekšmetu, proti, lingvistikā (valodniecībā), kas ir definēta kā zinātne par cilvēku valodu, tās īpašībām, uzbūvi, funkcionēšanu un attīstību.

Ir noslēgusies Latvijas atklātās lingvistikas olimpiādes pirmā kārta 2017./2018. mācību gadā, kurā piedalījās rekordliels skolēnu skaits: 242 cilvēki no 16 novadiem.

Uz otro kārtu uzaicināta trešdaļa dalībnieku - 80 cilvēki ar visaugstākajiem rezultātiem, viņu vidū arī Smiltenes vidusskolas 12.b klases skolniece Kristīne Ķikute, kura  pirmajā kārtā ierindojās 32. vietā. Kristīne atzīst, ka bijusi tik pārsteigta par šo salīdzinoši augsto panākumu, ka pārlasījusi rezultātu vairākas reizes.

Lingvistikas olimpiāžu būtība ir šāda: dalībniekiem tiek iedoti uzdevumi, kas  jāatrisina noteiktā laikā. Vairums no tiem satur  materiālu visiem dalībniekiem nepazīstamā valodā, piemēram, vjetnamiešu vai tamilu, kas ir jāizpēta un jāizanalizē. Balstoties uz saviem novērojumiem, dalībniekam jāsniedz atbildes uz jautājumiem (bieži vien jāpārtulko daži vārdi vai teikumi).  Lai risinātu lingvistikas olimpiāžu uzdevumus, svešvalodu priekšzināšanas vai zināšanas lingvistikā nav nepieciešamas. Galvenokārt ir vajadzīga  uzdevumā dotā informācija, kā arī loģiskā un analītiskā domāšana. 

Kristīne un viņas klasesbiedrenes Elza  Ķestere un Agate Mūrniece tam piekrīt. Ja izprot uzdevumu principu un to, kas tiek prasīts uzdevuma risināšanā, tad atbildi var loģiski izdomāt.

“Lai risinātu uzdevumus lingvistikā, no mācību priekšmetiem vajadzīga, iespējams, matemātika un kāda svešvaloda, drīzāk valodas izpratne. Taču iepriekš sagatavoties šādai olimpiādei nav iespējams,” secina Kristīne Ķikute.

Lingvistikas olimpiādes otrā kārta notiks 24. martā. Balstoties uz abu kārtu rezultātu summas, tiks noteikti godalgu ieguvēji, kā arī dalībnieku četrinieks, kurš pārstāvēs Latviju Starptautiskajā lingvistikas olimpiādē, kura šovasar notiks Prāgā. 

Lingvistikas olimpiāde tās dalībniekiem ir “āķis lūpā”. “Ja būtu iespēja, piedalītos lingvistikas olimpiādē vēlreiz, jo bija interesanti tieši tas, ka tu neko nezini. Tev ir jāmēģina izdomāt, kas tur varētu būt,  analizēt doto materiālu un pārbaudīt pašam sevi,” secina Agate Mūrniece.

 

Mērķis nav uzvara, 

bet sevis pārbaude

Tikmēr novados turpinās valsts mācību priekšmetu olimpiāžu novadu posmi, kuros piedalās tie skolēni, kuri vēlas mācīties un strādāt papildu stundās uzdotajam.

Smiltenes vidusskolas 10.b klases skolnieks Kaspars Pakulis, kurš jau agrāk startējis daudzu priekšmetu olimpiādēs, atzīst, ka to dara nevis ar mērķi uzvarēt, bet izmēģināt, ko viņš spēj un ko - ne, un tādējādi sevi pierādīt.

Šajā mācību gadā Kaspars jau piedalījies novada bioloģijas un angļu valodas olimpiādē. Angļu valodas olimpiādē jaunietis uzrādīja visaugstāko rezultātu un novada kārtā ieguva 1. vietu un attiecīgi ir uzaicināts piedalīties angļu valodas valsts olimpiādes trešā posma 1. kārtā.

Kaspars domā, ka angļu valodu pārvalda diezgan labi, tāpēc olimpiādei papildu neko daudz neesot gatavojies, vien izlasījis trīs grāmatas angļu valodā (Oskara Vailda “Doriana Greja ģīmetni”, Agatas Kristi “Slepkavību Austrumu ekspresī” un Artura Konana- Doila “Bāskervilu suni”), jo olimpiādes uzdevumi bijuši balstīti uz šiem literārajiem darbiem.

“Visvairāk man palīdzēja tas, ka bērnībā multfilmas  skatījos angliski un internetā ar citiem cilvēkiem daudz sarunājos angliski,” šādu “recepti”, kā labi zināt angļu valodu, iesaka Kaspars.


Iespēja sagatavoties 

eksāmeniem

Mācību priekšmetu olimpiāžu “maratons”, kas sākās pirmā semestra nogalē, piedāvā skolēniem iespēju augstākā līmenī apliecināt savas zināšanas, prasmi un erudīciju. 

Smiltenes vidusskolēni pirmajās novada olimpiādēs uzrādījuši labus rezultātus, atzīst izglītības iestādes vadība.

Piemēram, pašā pirmajā - bioloģijas olimpiādē - augstākos rezultātus sasniedza: 9. klašu grupā -  Miks Šics (9.a), 10. klašu grupā - Kaspars Pakulis (10.b), 11. klašu grupā - Līga Gavare (11.b), 12. klašu grupā - Lauma Melece (12.a).

Angļu valodas olimpiādē novadā uzvarēja Kaspars Pakulis (10.b.), bet 3. vietu dalīja 11.a klases skolnieks Mārcis Zēbergs (11.a) un Kristīne Ķikute (12.b). 

Olimpiādes turpinās citos mācību priekšmetos. 12. klases skolnieces Elza Ķestere un Kristīne Ķikute piebilst, ka abiturientiem tās ir  laba iespēja sagatavoties eksāmeniem.