Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Valkas novadā būs trīs sākumskolas

Inga Karpova

2018. gada 16. marts 00:00

236
Valkas novadā  būs trīs sākumskolas

Valkas novada deputāti nolēmuši un jau savu lēmumu saskaņojuši ar Izglītības un zinātnes ministriju, ka Kārķu un Vijciema pamatskolas tiek reorganizētas. Jaunajā mācību gadā līdzšinējās Kārķu un Vijciema pamatskolās mācīsies skolēni vairs tikai no 1. līdz 6. klasei. Tas nozīmē, ka arī šīs divas Valkas novada vispārējās izglītības iestādes piepulcēsies Ozolu sākumskolai un novadā būs trīs sākumskolas, viena pamatskola Ērģemē, bet novada centrā – Valkas Jāņa Cimzes ģimnāzija.

Pēc provizoriskiem datiem, 1. septembrī Kārķu sākumskolā mācīsies 24, bet Vijciema sākumskolā – 29 bērni. Ja migrācija notiks līdzīgi kā līdz šim, arī turpmākajos gados abās sākumskolās varētu mācīties ap 30 skolēniem. Skolās darbu turpinās pirmsskolas izglītības grupas.

Izzināti skolēnu
nākotnes nodomi
Pašvaldība savu lēmumu par Kārķu un Vijciema skolu reorganizāciju ir jau saskaņojusi Izglītības un zinātnes ministrijā.
Šonedēļ notikušajā novada domes Izglītības, kultūras un sporta komitejas sēdē pašvaldības deputāti apsprieda jautājumu par Kārķu un Vijciema sākumskolas nolikumu. To apstiprinās 29. marta domes sēdē. Pēc tam izglītības iestādēm būs jāmaina reģistrācijas apliecības un jākārto pārējā dokumentācija, kas attieksies uz sākumskolu.
Par to, kas pēc 1. septembra sagaida pedagogus, skolēnus un vecākus, “Ziemeļlatvijai” stāsta novada domes Izglītības, kultūras, sporta un jaunatnes nodaļas vadītājs Rolands Rastaks. Viņš skaidro, ka par šo reorganizāciju novada dome jau domāja ilgāku laiku – pēc tam, kad Izglītības un zinātnes ministrija ieviesa finansēšanas modeli, kas vienkāršotiem vārdiem izskaidrojams – nauda seko skolēnam. Līdz ar to aktualizējās jautājums, cik ir mazākais skolēnu skaits, lai skola varētu pastāvēt. Izvērtējot skolēnu skaitu, jau 2017. gada 1. septembrī Ozolu pamatskola jauno darba cēlienu uzsāka kā sākumskola. Nu kārta pienākusi arī Kārķu un Vijciema pamatskolām, kur varēs apgūt pamatizglītības pirmā posma programmu.
Jau skolu reorganizācijas sākumposmā pirms diviem gadiem R. Rastaks kopā ar Izglītības un kultūras daļas vadītāju Aivaru Ikšeli tikās gan ar vecākiem, gan pedagogiem. Šogad bija tikšanās ar katru vecāku personīgi, lai konkrēti runātu par katra bērna tālākiem plāniem, kur turpināt iegūt pamatizglītību, un noskaidrot, kādas ir šaubas attiecībā uz viena vai otra lēmuma pieņemšanu. Pēc sarunām pašvaldības atbildīgajām amatpersonām izveidojies skaidrs priekšstats par to, kāda ir tendence attiecībā uz skolēnu tālākajiem nākotnes plāniem. R. Rastaku priecē, ka lielākā daļa kārķēniešu un vijciemiešu izvēlējušies mācīties Valkā. Protams, ir daļa vecāku, kas nolēmuši no Kārķiem bērnus sūtīt mācīties uz Naukšēnu novadu, no Vijciema – uz Bilsku Smiltenes novadā.
Gatavojoties uz jaunu skolēnu uzņemšanu, Valkas Jāņa Cimzes ģimnāzija šajā mācību gadā mērķtiecīgi organizējusi jau vairākus iepazīšanās pasākumus, kurus apmeklēja novada skolu skolēni. Īpaši 8. un 9. klašu skolēniem Valkā notika kopīga Karjeras diena, kurā pamatskolu skolēni kopā ar valcēniešiem darbojās jauktās komandās. Turklāt jau daudziem lauku bērniem Valka ir labi zināma, jo viņi pilsētā apmeklē mākslas, mūzikas vai sporta skolas nodarbības. Šajās sarunās vecāki konkrēti jautāja, kā bērni nokļūs Valkā, kāds būs dienas režīms.

Gādā par skolēnu
nokļūšanu līdz skolai
Viens no jautājumiem, kas satrauca vecākus, bija par to, kā bērni katru dienu varēs nokļūt uz mācībām Valkā un atgriezties mājās. Lai gan ir jau uzsākts projekts par ģimnāzijas internāta izveidošanu Domes bulvārī, vecāki vēlas, lai bērni šajā vecuma posmā dzīvotu mājās. Taču vajadzības gadījumā bērni varēs pārnakšņot arī internātā, piemēram, pēc kāda klases vai skolas pasākuma. 
Kas attiecas uz jautājumu par transporta nodrošinājumu, jau šajā mācību gadā pašvaldība ir atvieglojusi skolēnu nokļūšanu līdz mācību iestādei ar sabiedrisko transportu. Proti, bērnu rīcībā ir tā saucamās viedkartes un vietējais pasažieru pārvadātājs – SIA “VTU Valmiera”– katra mēneša beigās pašvaldībai atsūta rēķinu par autobusa biļetēm. R. Rastaks secina, ka bērni ar sabiedrisko transportu pārvietojas dažādos virzienos, piemēram no Kārķiem uz Ērģemi, no Vijciema uz Valku. Iemesli ir dažādi, kāpēc bērni, piemēram, no Valkas brauc mācīties uz Ērģemes pamatskolu, kāpēc izvēlas mācīties tālākajā, nevis tuvākajā skolā. Paralēli sabiedriskajam transportam pašvaldība ir izveidojusi vēl vienu jaunu skolēnu pārvadāšanas maršrutu no Valkas uz Ērģemes pamatskolu. Šo reisu veic Valkas pagasta autobuss. Šo konkrēto reisu izmanto bērni, kuriem vajag nokļūt Ērģemē, savukārt pagasta bērniem – uz mācībām Valkā. Plānots, ka mācību gada beigās tiks izvērtēts, vai maršruti ir pareizi saplānoti un vai tiem ir pietiekams noslogojums. Nenoliedzami, pagarinot Valkas pagasta autobusa maršruta garumu, kādam ir jāizjūt neērtības, jo, piemēram, no mājām jāizbrauc ātrāk vai skolā jāuzturas ilgāk. Tāpat jāsaprot, ka pašvaldībai nodrošināt transportu katram skolēnam no pašām mājas durvīm līdz skolai ir diezgan nereāli, bet risinājumi ir meklēti. Pašvaldība skolēnu pārvadāšanas vajadzībām iegādāsies vēl vienu autobusu, jo esošais transports diezgan bieži iziet no ierindas un ir remontējams. R. Rastaks ir gandarīts, ka pašvaldība saņēmusi piekrišanu aizdevuma saņemšanai transporlīdzekļa iegādei un 1. septembrī jaunais autobuss uzsāks savu darbu.
R. Rastaks ir pārliecināts, ka diezgan veiksmīgi izdevies atrisināt jautājumu par Zvārtavas pagasta bērnu nokļūšanu uz mācībām Valkā. Iespējams, tas nav īpaši komfortabli, jo bērniem uz pilsētu jābrauc ar diviem autobusiem. Viņi no Zvārtavas aizbrauc līdz vietai, kur reisu uzsāk Valkas pagasta autobuss.

Domā par telpu izmantošanu
Samazinoties skolēnu skaitam, Kārķu un Vijciema skolas jau pašlaik domā, kā turpmāk izmantos brīvās telpas. Šis jautājuma vairāk ir aktuāls Vijciemā, jo skolas vajadzībām tiek izmantotas trīs ēkas un vēl sporta halle. Pašlaik tiek domāts par ēkas, kur izvietotas pirmsskolas bērnu grupas, lietderīgu izmantošanu. Visticamāk, tā tiks izmantota vietējās sabiedrības vajadzībām. R. Rastaks atzīst, ka Vijciema skolas galvenajai ēkai ir problēmas ar pagrabu, jo sēžas ēkas pamati. Pašvaldība ir strādājusi pie projektiem, lai to novērstu, un tuvākajā laikā jāpieņem lēmums, cik daudz un ko var izdarīt.
Savukārt Kārķu skolas ēkā, kurā savulaik bija pirmsskolas izglītības grupa, ir iekārtota trenažieru zāle vietējās kopienas vajadzībām. Tāpat nav atmesta pagasta pārvaldes vadītāja Pētera Pētersona iecere Kārķos veidot volejbola sporta atbalsta bāzi. Proti, Kārķos organizēt volejbola treniņa nometnes. R. Rastaks uzskata, ka, iespējams, to izdarīt būs vēl labāk.

Trūkst matemātikas
un angļu valodas skolotāju
Kas attiecas uz skolotājiem un viņu tālāko nākotni, R. Rastaks atzīst, ka jau šajā mācību gadā vairākumam lauku skolu pedagogu nav pat vienas darba slodzes. Daudzi pasniedz stundas vairākās vietās. Ir pedagogi, kas jau pašlaik skaidri apzinās, ka rudenī viņiem vairs nebūs tik liela slodze vai arī vispār nebūs darba. Dažiem skolotājiem būs jāpieņem svarīgs lēmums – palikt strādāt vai arī meklēt darbu kaut kur citur. R. Rastaks uzskata, ka pedagogiem Valkā noteikti ir kur strādāt. Tomēr problēmu sagādā tas, ka arī Valkā trūkst tieši to skolotāju, kas lauku skolās. Piemēram, trūkst matemātikas un angļu valodas skolotāju. Jau pašlaik Kārķos ir problēmas ar šo mācību priekšmetu apguvi. Pašlaik vēl ir angļu valodas skolotāja, bet, ja samazināsies darba slodze, viņa domās, ko darīt tālāk.

Ņems vērā vecāku vēlmes
Saistībā ar Kārķu un Vijciema skolu reorganizāciju Valkas Jāņa Cimzes ģimnāzijai jārēķinās, ka pieaugs skolēnu skaits. R. Rastaks uzskata, ka skola tam ir gatava, jo jau šajā mācību gadā Valkā sāka mācīties vairāki Ozolu pamatskolas bērni. Jau pašlaik vairākums topošo ģimnāzistu vecāku interesējas, kas būs jaunie klases audzinātāji un pēc kādiem principiem notiks klašu komplektēšana. Pašlaik R. Rastaks vēl neko konkrētu nesola, bet jau ir zināmi iespējamie klaušu audzinātāji. Amatpersona sola, ka tiks ņemtas vērā vecāku vēlmes. Turklāt klašu komplektēšana nav tikai mehāniski un matemātiski salikta klase. Veidojot klasi, tiek ņemta vērā bērna personība, raksturs, spējas un attieksme pret mācībām.
Pašvaldība domā arī par mācību bāzes papildināšanu un modernizēšanu. Ģimnāzijas abās ēkās būs kopumā piecas skārienjūtīgās tāfeles, kas pašlaik ir viena no modernākajām mūsdienu tehnoloģijām, kas pamazām izkonkurē digitālās tāfeles. Noteikti jādomā par jaunu datoru iegādi.

Ērģemes pamatskola
tiks saglabāta
Kas attiecas uz tālāko Ērģemes pamatskolas nākotni, tā tiks saglabāta pamatskolas līmenī. Tas darīts ar nolūku, lai skolā varētu apgūt speciālās programmas. Turklāt skolā mācās skaitliski mazāk skolēnu, tāpēc tā ir piemērota mācību vide bērniem, kuriem liela burzma ir traucēklis. R. Rastaks norāda, ka Ērģemē ir līdzvērtīga pedagogu kvalifikācija ar Valku. Ir atšķirīgas mācību vides, bet tiešā veidā apgalvot, ka ir sliktāki skolotāji, nav nekāda pamata. Cita lieta – šobrīd atšķiras pedagogu atalgojums. Izglītības un zinātnes ministrijas līmenī tiek diskutēts jautājums par skolas kvalitātes līmeni. Pēc R. Rastaka teiktā, jaunākie uzstādījumi ir, ka sasniegumi mācībās un mācību priekšmetu olimpiādēs nav vienīgie un galvenie kvalitātes rādītāji. Turklāt profesionāli pedagogi zina, ka bieži vien kvalitāti nosaka arī tas, ka nesekmīgs skolēns ir uzlabojis savus personīgos rezultātus un sasniedzis vērā ņemamu mācību rezultātu. Iespējams, tas it pat lielāks sasniegums, nekā pieci skolēni, kuriem labi padodas mācības, ir ķēriens un talants, piedalās mācību olimpiādēs. Pašlaik gan vēl valstiskā līmenī nav pārstrādāti šie kvalitātes novērtēšanas kritēriji.

uzziņai
Skolēnu skaits 2017./2018. mācību gadā:
Kārķu pamatskolā – 35
Vijciema pamatskolā – 48
Ozolu sākumskolā –  8