Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Lielais apmeklētāju skaits liek pašvaldībai risināt jautājumu par VID darbinieku nepietiekamību

Inga Karpova

2018. gada 23. marts 00:00

682
Lielais apmeklētāju skaits liek pašvaldībai risināt jautājumu par VID darbinieku nepietiekamību

Pašlaik Valkas Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā (VPVKAC) ir karstākais darba laiks, jo vairums apmeklētāju nāk ar mērķi iesniegt ienākumu deklarāciju, lai no valsts atgūtu pārmaksātos nodokļus. Taču klientus apkalpo un konsultācijas sniedz tikai viena Valsts ieņēmumu dienesta (VID) klientu apkalpošanas speciāliste.

“Ziemeļlatvija” atgādina, ka no 2017. gada 11. decembra Valkas VPVKAC VID pakalpojumus un konsultācijas klātienē sniedz tikai viena darbiniece. VID darbinieku skaitu pamatoja ar to, ka Valkas VPVKAC un Smiltenes VPVKAC sniegto pakalpojumu skaits ir līdzīgs, izvērtējot VID klientu apkalpošanas nodaļas darbu laika periodā no 2017. gada 1. jūnija līdz 30. novembrim, un darba apjoms ir vienam darbiniekam.

Vairākkārt pieaudzis
sniegto pakalpojumu skaits
Valkas VPVKAC vadītāja Linda Zariņa atzīst, ka līdz šim VID darbinieks spēja nodrošināt pakalpojumu sniegšanu. Taču apkopojot informāciju un datus par laika posmu no 1. līdz 13. martam, kad iedzīvotāji aktīvi steidz iesniegt savas ienākumu deklarācijas, VID sniegto pakalpojumu skaits ir strauji pieaudzis. Ir bijušas reizes, kad dienā jāapkalpo pat 69 klienti. L. Zariņa norāda, ka viens VID darbinieks sešu darba dienu laikā ir sniedzis 335 pakalpojumus un konsultācijas. Tas nozīmē, ka sniegto pakalpojumu skaits ir pieaudzis vidēji astoņas reizes, salīdzinot ar vidējo mēneša VID sniegto pakalpojumu skaitu – 157. Līdz ar to nav iespējams ievērot VID klientu apkalpošanas standartā norādīto maksimālo laiku – 15 minūtes, kas klientam būtu jāpavada rindā dienās ar lielu klientu pieplūdumu.
Lai risinātu šo radušos situāciju, Valkas novada dome lūgusi pārskatīt VID darbinieku noslodzi ienākumu deklarāciju iesniegšanas laikā no 1. marta līdz 1. jūnijam un piešķirt vēl vienu darbinieku Valkas VPVKAC. Tāpat pašvaldība lūdz noteikt izmaiņas VID Valkas klientu apkalpošanas centrā darba laika grafikā, oficiāli nosakot darbiniekam pusdienu pārtraukumu no pulksten 12 līdz 12.30. Situāciju sarežģī arī tas, ka VID darbiniece klientus pieņem tikai trīs reizes nedēļā – pirmdienās no pulksten 9 līdz 18, otrdienās un ceturtdienās no pulksten 9 līdz 17. 
Novada pašvaldības sabiedrisko attiecību speciāliste Zane Brūvere - Kvēpa uzsver, ka saskaņā ar noslēgto trīspusējo sadarbības līgumu VID pakalpojumus Valkas VPVKAC jāsniedz diviem darbiniekiem. Pašvaldība lūdz ievērot solījumu, ka, pieaugot klātienes pakalpojumu skaitam, VID piesaistīs vēl vienu darbinieku uz gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas periodu, piemēram, no VID Valmieras Klientu apkalpošanas centra.
Likums nosaka, ka pašvaldībai mēneša laikā jāsaņem VID atbilde par situācijas risinājumu.
VID Stratēģiskās vadības lietu un sabiedrisko attiecību pārvaldes Sabiedrisko attiecību daļas galvenā sabiedrisko attiecību speciāliste Evita Teice - Mamaja informē, ka gada ienākumu deklarāciju iesniegšanas laikā klātienes apmeklētāju skaits būtiski pieaug, tāpēc sākot ar šo ceturtdienu, 22. martu un līdz 1. maijam ceturtdienās Valkas VPVKAC klientus apkalpos vēl viena VID darbiniece. VID ir arī rosinājis mainīt klientu klātienes apkalpošanas darba laiku Valkas PVVKAC, sākot apkalpot klientus jau no pulksten 8.30. E. Teice – Mamaja aicina iedzīvotājus aktīvāk izmantot iespēju iesniegt dokumentus elektroniski, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu, kas ir daudz ātrāk, ērtāk un vienkāršāk. Tie iedzīvotāji, kas to izvēlas darīt pirmo reizi, var droši vērsties pie VID darbiniekiem pēc konsultācijām.     

Vajadzētu vismaz
divus darbiniekus
Lai atvieglotu VID darbinieces darbu un lai klientiem nebūtu jānīkst garā rindā, klientu apkalpošanā iesaistās arī Valkas VPVKAC vadītāja Linda Zariņa un klientu apkalpošanas speciāliste Ausma Adiene. Viņas klientiem palīdz aizpildīt ienākumu deklarācijas elektroniski un papīra formātā.
Piemēram, šo otrdien no pulksten 9 līdz 12 VID darbiniece bija jau apkalpojusi 18 klientus. “Ziemeļlatvija” Valkas VPVKAC sastapa valcēnieti Veroniku Afanasjevu, kura vēlējās saņemt VID darbinieces konsultāciju. Proti, lai elektroniski aizpildītu savu gada ienākumu deklarāciju, viņai bija jānoskaidro, kā rīkoties gadījumā, ja vairākus gadus krātie attaisnoto izdevumu čeki bija izbalējuši un tos ieskenējot, neko nevarēja redzēt. Sieviete krājusi šos čekus, jo pirms tam nevarēja saņemt pārmaksāto nodokļu atmaksu, jo trīs gadus nestrādāja, bet gan atradās bērna kopšanas atvaļinājumā. V. Afanasjevai palīgā steidzās A. Adiene, jo VID darbiniece tobrīd atradās pusstundu ilgā pusdienu pārtraukumā. V. Afanasjeva bija gatava gaidīt, kamēr no pārtraukuma atgriežas VID darbiniece, bet tomēr uzskata, ka šajā saspringtajā laika periodā būtu jābūt diviem VID darbiniekiem. Ja viens ir pusdienu pārtraukumā, otrs VID darbinieks varētu apkalpot apmeklētājus. Turklāt daudzi strādājošie izmanto savu pusdienu pārtraukumu, lai nokārtotu šīs lietas.
L. Zariņa atzīst, ja vien ir iespējams, Valkas VPVKAC darbinieces palīdz apmeklētājiem nokārtot jautājumus saistībā ar gada ienākumu deklarācijām. Ne vienmēr tas izdodas dažādu iemeslu dēļ, bet vairumā gadījumu klients dodas prom apmierināts, ka izdevies atrisināt savas lietas.