Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Smiltenes novada deputātiem jābalansē starp taupību un cilvēku ērtībām

Sandra Pētersone

2009. gada 11. augusts 08:23

2095
Smiltenes novada deputātiem jābalansē starp taupību un cilvēku ērtībām

Smiltenes novada deputātiem nākamajā sēdē būs jāpieņem lēmums, pēc kāda modeļa novada pagastos strādās bāriņtiesa un, iespējams, arī dzimtsarakstu nodaļa.

Deputātiem nāksies rast līdzsvaru starp novada domes budžeta līdzekļu taupīšanu un minēto speciālistu pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem.

"Labāk jau būtu, ja speciālisti būtu uz vietas, pagastā. Visiem savas mašīnas nav, lai tiktu uz Smilteni, bet uz pilsētu iet viens autobuss no rīta, un nākamais - ap pusčetriem," saka grundzāliete Maija Vērdiņa.

Viņa strādā algotu darbu veikalā un piebilst, ka nemaz tā nevarētu kavēt darbu, lai nepieciešamības gadījumā nokārtotu darīšanas pilsētā.

Grundzāles pagasts ir viens no tiem pagastiem, kuri no novada administratīvā centra Smiltenes atrodas vistālāk.

Smiltenes novada deputāte, Blomes pagasta pārvaldniece Zigeta Vīķele iestājas par to, lai katrā pagastā arī nākamajā gadā iedzīvotāji varētu reģistrēt civilstāvokļa aktus: bērna piedzimšanu, miršanu, laulības. Dzimtsarakstu nodaļas pilsētā un katrā pagastā strādās, kā ierasts, līdz šā gada 31. decembrim.

Par tālāko jālemj novada pašvaldībai.

"Novadam jāizdomā, kā šo pakalpojumu saglabāt katrā pagastā, lai cilvēkiem būtu ērtāk. Pagaidām likumā par pašvaldībām ir iestrādāts, ka pārvalde nodrošina civilstāvokļa aktu reģistrāciju. Tā jau ir novada ideja, kā to saskaņot ar likumu par civilstāvokļa aktiem, lai reģistri būtu likumīgi," saka Z. Vīķele.

Viņa domā, ka arī bāriņtiesas pakalpojumiem jābūt pieejamiem katrā pagastā.

Smiltenes novada bāriņtiesas struktūras un nolikuma projekta izstrādāšanai ir izveidota darba grupa. Tajā iekļauti visu novada pagastu bāriņtiesu priekšsēdētāji, Smiltenes pilsētas bāriņtiesas priekšsēdētāja, novada domes juriste un novada domes izpilddirektors.

Izstrādātos variantus izskatīs novada pašvaldības sēdē 27. augustā. "Bāriņtiesas pārstāvis būs katrā pagastā, jautājums tikai, uz kādu slodzi un atalgojumu. Viens no kritērijiem būs iedzīvotāju skaits pagastā," informē Smiltenes novada domes izpilddirektors Kārlis Lapiņš.

Strenču novadā bāriņtiesa un dzimtsarakstu nodaļa strādās centralizēti. "Paredzēts, ka no 1. oktobra pagastu pārvaldēs bāriņtiesas locekļiem un dzimtsarakstu nodaļas speciālistiem būs konkrēti pieņemšanas laiki," informē Strenču novada izpilddirektors Aivars Auniņš.

Strenču novada bāriņtiesas priekšsēdētāja būs līdzšinējā Sedas bāriņtiesas vadītāja Ina Neimane. Dzimtsarakstu nodaļu vadīs bijusī Plāņu pagasta padomes sekretāre Inese Zvirbule.

Valkas novadā par bāriņtiesas un dzimtsarakstu nodaļas optimālo modeli vēl tikai spriež. "Esam līdzīgas izšķiršanās priekšā, kā Smiltenes novadā," atzīst novada domes priekšsēdētājs Kārlis Albergs. Viņš atzīst, - jāņem vērā arī tas, ka pagastos un novadā kopumā ir salīdzinoši maz civilstāvokļa aktu reģistrācijas gadījumu.

Smiltenes novadā ir jau izlemts jautājums par lauku attīstības speciālista štata vienību. Novada domes administrācijas struktūrā no 1. septembra tiks izveidota jauna štata vienība - lauku attīstības speciālists, nosakot mēneša amatalgu 300 latu apmērā.

K. Lapiņš skaidro, ka novadā pašvaldība bija plānojusi algot divus lauku attīstības speciālistus, taču vienu štata vienību sola finansēt Zemkopības ministrija (ZM).

"Pavisam novadā būs divas slodzes, ko pildīs četri cilvēki, katrs uz pusslodzi. Viens cilvēks apkalpos divus pagastus. Kadri ir apzināti, bet vēl nav izvēlēti," informē izpilddirektors.

Strenču novadā būs viens lauku attīstības speciālists, ko algos ZM. Šos pienākumus veiks bijusī Plāņu pagasta lauku attīstības speciāliste Gunita Kainaize. Valkas novada administrācijas struktūrā paredzēts vismaz viens šāds speciālists.