Pašvaldības cenšas saglābt lauku pagastus

Šodien viena no bēdīgākajām Latvijas lauku problēmām ir ceļu katastrofālais stāvoklis un sabiedriskās satiksmes neesamība. Tas ir iemesls, kāpēc nereti pagastu iedzīvotāji nevar atrast darbu, jo nav iespēju nokļūt līdz darbavietai. Šo problēmu risināšanā, klauvējot pie atbildīgo amatpersonu sirdsapziņas, aktīvi iesaistās arī vietējās pašvaldības.
Lai aicinātu atkārtoti izskatīt iespēju par jauna satiksmes autobusa maršruta Gaujiena – Kalnaine – Valka – izveidošanu, Valkas novada dome kopā ar kaimiņiem – Apes novada Gaujienas pagasta pārvaldi – nosūtījusi vēstuli satiksmes ministram Tālim Linkaitam un Valsts SIA “Autotransporta direkcija” valdes priekšsēdētājam Kristiānam Godiņam.
Jāpiebilst, ka novada dome jau vairākkārt lūgusi izveidot šo konkrēto maršrutu, tikai šoreiz tas darīts kopā ar Gaujienas pagasta pārvaldi. Pašvaldību aicinājuma par maršruta izveidi pamatojums ir, lai Gaujienas, Zvārtavas un Valkas pagasta iedzīvotāji varētu ar sabiedrisko transportu nokļūt uz darbu Valkā vai Valgā un pēc darba – mājās. Tas nozīmē, ka satiksmes autobusam Valkā vajadzētu pienākt pirms pulksten 8, bet atpakaļ uz Gaujienu tam jāatiet pēc pulksten 17. Jaunā maršruta autobusa izveide ir nepieciešama arī tāpēc, ka novada dome jau ir pieņēmusi lēmumu par Ozolu sākumskolas likvidāciju, tāpēc vietējiem bērniem, kuri būs izlēmuši izglītošanos turpināt Valkas Jāņa Cimzes ģimnāzijā, paralēli pašvaldības nodrošinātajam skolēnu autobusam noderēs arī sabiedriskā transporta pakalpojumi.
Pēdējā laikā pašvaldība vairākkārt ir uzsvērusi, ka dvīņupilsētās Valkā un Valgā trūkst darbaroku gan ražošanas uzņēmumos, gan arī tirdzniecībā. To apliecina arī martā iznākušais informatīvais laikraksts “Darbs Valgā–Valkā”, kur vairākums darba piedāvājumu ir no ražošanas uzņēmumiem gan Latvijas, gan Igaunijas pusē. Zināms, ka jau pašlaik esot strādājošie, kuri no Zvārtavas un Gaujienas dažādos veidos nokļūst savās darbavietās. Sabiedriskā transporta esamība mudinātu pagastu iedzīvotājus, kuri nevar atrast darbu, jo nav iespēju pašu spēkiem nokļūt līdz tam, aktīvi iesaistīties darba tirgū.
Novada domes priekšsēdētājs Vents Armands Krauklis uzsver, ka šim maršrutam bija jābūt jau sen. Pašvaldības vadītājs domā, ka tas ir viens no iemesliem, kāpēc Zvārtavas pagasts ir tik mazapdzīvots. Pēdējie pašvaldības apkopotie statistikas dati liecina, ka Zvārtavas pagastā savu dzīvesvietu deklarējuši 380 iedzīvotāji. Salīdzinot ar pārējo novada pagastu iedzīvotāju skaitu, tas ir mazākais rādītājs. Ja Zvārtavas vai Valkas pagasta Sēļu iedzīvotājam nav personīgā transportlīdzekļa un nav iespēju pārnakšņot pilsētā, tad ir pārvilkta svītra strādāšanai Valkā vai Valgā. Runājot ar cilvēkiem, V. A. Krauklis guvis apstiprinājumu, ka aktīvākie iedzīvotāji darbaspējas vecumā kooperējas un uz darbu brauc ar personīgo auto, bet agri vai vēlu šī braukāšana apnīk, tāpēc laucinieki meklē iespēju dzīvot pilsētā. Pašvaldības vadītājs pieļauj, ka cilvēki nemaz nebūtu pārcēlušies no savām lauku mājām uz pilsētu, ja varētu izbraukāt ar sabiedrisko transportu. Līdzīga situācija esot arī Gaujienā, jo daudzi braucot uz darbu Valgas uzņēmumos. Pašvaldības mērķis, kādēļ beidzot būtu jāsakārto šī maršruta tīkls, ir – lai cilvēki dzīvotu laukos, nevis pārceltos uz novadu centriem. V. A. Krauklim nekad neesot līdz galam bijis skaidrs, kādēļ valsts līdz pat šim brīdim šos pašvaldības vairākkārtējos aicinājumus ir ignorējusi. Esot bijis daļējs mēģinājums sabiedriskā transporta maršrutu organizēt no Kalnaines (arī Stepi – ciems Zvārtavas pagastā), bet toreiz no Kalnaines nevarēja atrast autobusa šoferi, līdz ar to visi labie nodomi palikuši pusratā. V. A. Krauklis nenoliedz, ka, salīdzinot ar Zvārtavas pagastu, Gaujiena ir lielāks un ekonomiski aktīvāks centrs. Tas būtu loģiski, ka šī maršruta sākums un galapunkts būtu Gaujiena, un līdz ar to, visticamāk, arī pasažieru skaits būtu lielāks. Turklāt sabiedriskā transporta organizētājiem vajadzētu ņemt vērā, ka šo maršrutu nevajadzētu organizēt kā trīs mēnešu ilgu eksperimentu. Proti, vietējie jau dzīvo ar domu, ka autobusi nekursē, tāpēc šim maršrutam jau sākotnēji jākursē ilgāks laika periods, lai tad arī saprastu, kāda ir realitāte. V. A. Krauklis uzsver, ka iepriekš teiktais neattiecas tikai uz zvārtaviešiem, bet arī uz Cirgaļu un Valkas pagasta Sēļu iedzīvotājiem, jo arī viņi ar sabiedrisko transportu netiek uz darbu un no darba mājās. Pašvaldības vadītājam, izklāstot šo problēmu satiksmes ministram T. Linkaitam, ministrs solījis, ka, izstrādājot jauno lauku maršrutu tīklu, šādas netaisnības tikšot novērstas. Pašvaldības vadītājs ir gandarīts, ka izdevies panākt, ka šajā reizē nozares ministrs apsolījis sabiedriskā maršruta tīkla projektu iesniegt arī Reģionālo attīstības centru apvienībai (tās vadītājs ir V. A. Krauklis), lai pirms gala lēmuma pieņemšanas šo jautājumu varētu pārdomāti un detalizēti izdiskutēt.
“Šoreiz skatos cerīgāk par iespējamu pozitīvu lēmumu, bet tas noteikti nenotiks ātri. Turklāt ir informācija, ka, iespējams, Latvijā, līdzīgi kā Igaunijā, daži lauku maršruti varētu būt bezmaksas, bet vēl nav izdomāts, kuri tie būs, bet šis jaunais maršruts Gaujiena – Kalnaine – Valka būtu ideāls variants, ņemot vērā arī šīs teritorijas iedzīvotāju ekonomisko stāvokli un finansiālās iespējas. Noteikti centīsimies to panākt,” sola V. A. Krauklis.
Šī pašvaldības aktivitāte rosinājusi izteikt viedokļus ne tikai interneta vidē, bet arī atklāt tos “Ziemeļlatvijai”.
Portāla www.ziemellatvija.lv lietotājs ar niku duksis4x4 uzskata, ka “pie šodienas iedzīvotāju skaita tā ir diezgan liela utopija. Lai autobuss līdz pulksten 8 nonāktu Valkā, tam kaut kā jātiek līdz Gaujienai, neskatoties, vai tas brauc no Alūksnes, Smiltenes vai Valkas. Visos gadījumos tas ir ap 50 kilometru, turklāt ceļš no rīta uz Gaujienu ir tukšais brauciens. Tas pats būs ar vakara reisu. Vienā virzienā autobusam līdz Gaujienai jābrauc stunda un 20 minūtes. Cikos autobusam jāizbrauc no starta vietas, lai tas Valkā ienāktu jau pirms pulksten 8. Daudz reālāks variants, ja pašvaldības autobuss, kurš startē no rīta Gaujienā, pa ceļam paņem gan strādniekus, gan skolēnus un pa dienu ir Valkā, bet vakarā visus vizina uz Gaujienu”.
Savukārt kāda zvārtaviete, kura nevēlējās, lai min viņas vārdu (redakcijai tas ir zināms), uzskata, ka jau pirms kāda laika šis jautājums par sabiedrisko transportu tika risināts, bet diemžēl bez rezultāta. Viņa uzskata, ka pašlaik, ja kursētu sabiedriskais transports maršrutā Gaujiena – Kalnaine – Valka, to izmantotu vien pāris iedzīvotāju. Tas tāpēc, ka Valkā nevar atrast darbu ar darbalaiku no pulksten 8 līdz 17. Pārsvarā piedāvā darbu maiņās.
“Novada domē jau pietiek darbinieku. Darbiniekus vajag citur, bet, kaut nošaujies, to nevar samenedžēt kopā ar sabiedrisko transportu. Tas arī būtu dārgi, zinot, cik maksā autobusa biļetes – turp un atpakaļ dienā vismaz četri eiro pluss vēl izmaksas par pusdienām. Gadījumā, ja arī šajā maršrutā sāks kursēt satiksmes autobuss, to drīz noņems, jo nebūs pasažieru, un vēl kādā stāvoklī ir ceļš uz Gaujienu. Pašlaik reizēm uz ceļa ir dzīvs ledus, mašīnas pa grāvjiem,” raksta zvārtaviete. Viņa norāda, ka jau pirms desmit gadiem Gaujienā strauji samazinājās iedzīvotāju skaits. Uz labo pusi nekas neesot mainījies, jo Gaujienā esot salīdzinoši dārgi komunālie maksājumi. Tas arī ir iemesls, kāpēc cilvēki pārceļas uz dzīvi pilsētā, jo tur var atrast darbu un līdz ar to arī norēķināties par komunālajiem pakalpojumiem.
Uzziņai
Iedzīvotāju skaits Valkas novadā uz 2019. gada 1. janvāri
Valka – 5173
Ērģemes pagasts – 818
Kārķu pagasts – 613
Valkas pagasts – 1155
Vijciema pagasts – 657
Zvārtavas pagasts – 380
Kopā: 8796
Novada iedzīvotāju iedalījums vecuma grupās:
līdz darbaspējas vecumam (bērni un jaunieši) – 1129 (12,8%), tai skaitā 595 vīrieši, 534 sievietes
darbaspējas vecumā – 5469 (62,2%), tai skaitā 2815 vīrieši, 2654 sievietes
pēc darbaspējas vecuma (pensionāri) – 2198 (25%), tai skaitā 748 vīrieši, 1450 sievietes
Dati no Valkas novada
Dzimtsarakstu nodaļas
Kategorijas
- Novados
- Smiltene
- Valka
- Strenči
- Kaimiņos
- Vēlēšanas
- Kriminālziņas
- Izglītība
- Sports
- Orientēšanās
- Auto/Moto/Velo
- Futbols
- Florbols
- Basketbols
- Citi sporta veidi
- Hokejs
- Volejbols
- Kultūra un Izklaide
- Foto
- Cilvēkziņas
- Vaļasprieki
- Citas ziņas
- Bizness
- Reklāmraksti
- Lietotāju raksti
- Dzīvespriekam
- Latvijas ziņas
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Balles
- Teātris
- Koncerti
- Kino
- Sports
- Festivāli
- Baznīcās
- Citi pasākumi
- Video
- Statiskas lapas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Mediju projekts
- Mediju kritika
- Ar informāciju pret dezinformāciju
- Mediju projekti 2018
- Mediju projekts 2020
- Eiropā
- Dzīvesstils
- Atpūta
- Hobiji
- Mīluļi
- Veselība
- Virtuvē
- Noderīgi
- Viedokļi
- Vides projekti
- Daba-iepazīstam un palīdzam
- Rūpēsimies par vidi
- Saimnieko gudri
- Informējot iedvesmojam
- Covid-19