Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Neizvēlies pēc spožuma!

2009. gada 17. jūlijs 11:28

839
Neizvēlies pēc spožuma!

Sakāmvārdu «Neskati vīru no cepures» derētu ielāgot arī autovadītājiem, kas gādā savam braucamajam jaunus riteņus, neaizdomājoties, ka nepiemērotu disku dēļ ātrāk bojājas piekare un tie pat var būt nopietnu avāriju iemesls.

 

Autoservisu speciālisti ievērojuši, ka gadu no gada palielinās to autoīpašnieku skaits, kuri savus spēkratus apgādā ar vizuāli pievilcīgiem lietajiem vai kaltajiem riteņu diskiem. Diemžēl prakse liecina, ka pārāk bieži izvēli diktē nevis piemērotība konkrētajam automašīnas modelim, bet gan izskats.

 

Kas labs «bembim», nederēs «tautvāģim»Galvenais, par ko aizmirst, izvēloties riteņu diskus, - tiem pamatā tomēr ir drošības un braucēja komforta radīšanas funkcija un tikai tad estētiskā. «Pieņemu, ka ikviens būs sastapies ar sludinājumu, kurā rakstīts aptuveni šādi: pārdod 15 collu lietos diskus, 4 skrūves, 100 mm, derēs BMW, «Opel», «Toyota» un «Volkswagen», stāsta servisa «R - centrs» vadītājs Ernests Ošenieks.

 

 

Viņš uzsver, ka minēto piedāvājumu varētu uzrakstīt vienīgi cilvēks, kas pats par riteņu diskiem neko nezina. Praktiski lietie vai kaltie paredzēti tikai vienas markas konkrēta modeļa automobilim. Protams, ja to pieļauj disku konstrukcija, vienai markai paredzētos iespējams uzlikt citai. Ja BMW diskus uzmontēs uz «Volkswagen», tie būs izvirzīti uz āru un tādējādi būs sliktāka auto vadāmība, turklāt radīsies papildu slodze balstiekārtai.

 

Disku raksturlielumiE.Ošenieks skaidro, ka diskus raksturo pieci galvenie parametri: diametrs un platums, ko izsaka collās, izmantojamo skrūvju skaits un to izvietojuma diametrs milimetros, centra cauruma diametrs milimetros un tā saucamais sniegums jeb ET, ko arī izsaka milimetros.

 

 

Pēdējais, no vācu valodas «Einpresstiefe», nozīmē iepresēšanas dziļumu, un tas raksturo attālumu starp diska simetrijas garenisko un riteņa nostiprināšanas plakni jeb saskarplakni. Abām sakrītot, sniegums ir nulle. Ja pirmie četri parametri izmērāmi, ET noteikt ir daudz grūtāk. To var meklēt uz iekaltām atzīmēm.

 

Kas rakstīts marķējumāJebkura diska marķējumā jābūt norādītam izgatavotāja preču zīmei, izgatavošanas datumam (nedēļa un gads), kausējuma numuram, pieļaujamai statiskajai slodzei (kg vai mārciņās), kontrolējošās iestādes spiedogam, lietajiem diskiem - atsevišķam rentgena kontroles spiedogam, tipa izmēram.

 

Ja uz riteņa diska iespiests, piemēram, 4,5J x 14H2 ET30. Ko tas nozīmē? Šajā ciparu un burtu virknē 4,5J ir diska platums collās. Standartā tās var būt 3,5 līdz 7 collas. Tjūninga, sporta un bezceļu mašīnām iespējami platāki riteņi.

 

14 - norāda diska montāžas diametru collās. Standartā vieglajām un bezceļa auto ir 10 un 12 - 19 collas, bet ar H2 apzīmē bezkameru riepu fiksācijai paredzēto kanšu tipu. Savukārt ET30 norāda riteņa sniegumu milimetros.

 

Galvenais, kas jāatceras, - nedrīkst ņemt diskus ar spēkratam neparedzētu sniegumu (ET). Šā izmēra samazināšanas rezultātā riteņu iznesums kļūs platāks. Savukārt tas radīs papildu slodzi uz riteņu rumbu gultņiem un piekari. Ja ET būs lielāks par ieteicamo, riteņu iznesums kļūs mazāks un disks bojās bremžu mezglu.

 

E.Ošenieks skaidro, ka nepareiza izmēra disku izmantošana palielina slodzi uz visām piekares sastāvdaļām - piemēram, atsperēm, amortizatoriem un buksēm, tādējādi izraisot to priekšlaicīgu nolietošanos. Izmainīsies arī auto stabilitāte uz ceļa, īpaši straujos pagriezienos, kas var provocēt avārijas situāciju.