Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Grundzāliešu neatlaidība vainagojas panākumiem

Santa Sinka

2019. gada 12. aprīlis 09:22

558
Grundzāliešu neatlaidība  vainagojas panākumiem

Neatlaidība, misijas apziņa un degsme ir tas, kas visvairāk raksturo Grundzāles pamatskolas skolotāju Daci Kalniņu. Neskatoties uz to, ka vairākus gadus Daces rakstītie un iesniegtie projektu pieteikumi netika apstiprināti, skolotāja tajos ieguldīja savas un kolēģu zināšanas un veltīja tam daudz brīvā laika. Tas vainagojās panākumiem, jo lauku skolā šobrīd paralēli tiek īstenoti trīs Erasmus+ projekti. Pagājušajā nedēļā 12 Grundzāles pamatskolas skolēnu ģimenes pie sevis pirmo reizi uzņēma viesskolēnus, kas ieradās no Rumānijas un Itālijas.

“Ja ar pirmo reizi nesanāk, nedrīkst tam atmest ar roku. Piecus gadus rakstīju projektus, bet tikai pagājušajā gadā guvu apstiprinājumu. Neatlaidība ved uz priekšu. Pērn vienlaikus ar projektu lietām mums skolai bija akreditācija. Tas prasīja gan papildu laiku, gan nervus, bet ir to vērts. Tas ir liels ieguvums mūsu skolēniem un arī skolotājiem. Projektu aktivitātēs bērni daudz ko piedzīvo pirmo reizi, lidojot uz kādu no partnervalstīm, vai arī kā iepriekšējā nedēļā, uzņemot ģimenē ārzemju skolēnus,” stāsta Erasmus+ projektu koordinatore Grundzāles pamatskolā D. Kalniņa.
Aprīļa sākumā Grundzāles pamatskolā viesojas Erasmus+ projekta “Starpdisciplinaritāte ‒ tilts vai robežas 21. gs.?” partnervalstu skolotāji un skolēni no Rumānijas, Itālijas un Turcijas. Projekta galvenā ideja ir attīstīt visas deviņas prāta spējas, jo katram cilvēkam kāda ir dominējošā.
Par projekta aktivitātēm daudz lielāku spriedzi sākotnēji radīja fakts, ka Grundzāles pamatskolēniem nedēļu būs jāizmitina itāļi un rumāņi. Iepriekš šāda pieredze esošajiem skolēniem un viņu ģimenēm galvenokārt nav bijusi. 
“Vispār bija tā. Rudenī, kad aizpildījām anketas, kurš ko varētu darīt projektā, nolēmām, ka viesskolēnu neuzņemsim. Bet kaut kas iekšēji nedeva mieru un anketā ierakstīju, ja nu galīgi nav nekādu variantu, mēs varam uzņemt. Tad vienā dienā Dacīte (domāts skolotāja D. Kalniņa – red.)  jautāja, vai man meita jau pateica, ka mēs uzņemam pusaudzi no Rumānijas. Kā vienīgo šķērsli saskatu komunikāciju, jo ne es, ne rumāņu meitene nemākam angļu valodu. Taču mana meita Anete un rumāniete lieliski tika galā ar google tulkotāju, abas bez kautrēšanās ekrānā parādīja, ko vajag. Vēl jārēķinās ar to, ka ne visu to, ko ēdam mēs, ēd arī viņi. Mūsu skolniece neēda gaļu, taču tostermaizītes ar desu apēda. Pa dienu projekta dalībniekiem skola bija sarūpējusi interesantu programmu, kas bērniem patika,” stāsta skolotājs Māris Stabiņš. Viņš piebilst, ka jaunākā meita atvēlējusi savu istabu ārzemniecei un pati gulējusi aukstākajā istabā.
Starptautisko projektu koordinatore Grundzāles pamatskolā stāsta, ka viesskolēnus grundzālieši pirmo reizi ģimenēs uzņēmuši pirms aptuveni desmit gadiem un šogad. “Patiesībā mazai lauku skolai tā ir liela problēma, jo ne visi savās ģimenēs gatavi uzņemt svešu bērnu. Iespējams, kādam iemesls ir ekonomiskie apstākļi, citam ‒ valodas barjera. Patiesi priecājos, ka mūsu skolas skolēni ļoti labi runā angliski, ārzemniekiem valodu zināšanas ir sliktākas,” Grundzāles pamatskolas skolēnus uzslavē D. Kalniņa.
7. klases skolniece Laura Andersone aizvadīto nedēļu sauc par vienu no labākajām savā dzīvē. Meitenes vecāki bija tie, kas ierosināja atvērt savas mājas durvis kādam no Erasmus+ projekta partnervalstu skolēniem. “Es uzņēmu 14 gadus vecu meiteni Džadu no Itālijas. Uzņemšana ir ļoti pozitīva lieta, kas ietekmē tavu dzīvi. Pirmā diena bija vissarežģītākā, jo meitene bija satraukusies un nerunāja angliski. Valodas nezināšana ir mīnuss. Beigās izrādījās, ka iemesls bija satraukums, jo Džada ļoti labi prot angļu valodu, ir sirsnīga, izpalīdzīga un draudzīga. Vienā dienā mēs pat divas stundas norunājām par skolu, ģimeni un dzīvi. Citiem es ieteiktu nebaidīties un nākamajā reizē uzņemt ārzemniekus, jo, ja pat neprot valodu, internetā to visu var iztulkot. Šādas programmas ir laba iespēja iepazīties, pašiem kļūt gudrākiem un uz lietām paraudzīties citādāk. Es ceru, ka arī man projekta ietvaros būs iespēja aizbraukt uz ārzemēm, lai atkal iepazītu jaunus cilvēkus. Dace Kalniņa  ir viena no labākajām un mīļākajām skolotājām, ļoti uzņēmīga, gudra un strādīga. Viņa iedegas par projektiem, lai mums, skolēniem, radītu arvien jaunas iespējas. Paldies viņai!” sajūsmas pilna par piedzīvoto ir 7. klases skolniece.
Nedēļas garumā projekta dalībniekiem no visām iepriekš pieminētajām partnervalstīm grundzālieši bija sarūpējuši izzinošas un izklaidējošas ekskursijas, vispirms iepazīstinot ar skolu, Grundzāles ciematu, Smilteni un Latvijas skaistākajām pilsētām Vidzemes pusē. Tāpat aktivitātes norisinājās Grund­zāles pamatskolā, bet noslēguma vakars – pavasara karnevāla noskaņās, ar spēlēm, dejām tika aizvadīts Grundzāles kultūras namā.
D. Kalniņa piebilst, ka mājās pie sienas esošajā kartē aizvien mazāk ir to valstu, kurās skolotāja nav pabijusi projektu aktivitāšu ietvaros. Vizītēs uz dalībvaltīm dodas gan skolotāji, gan skolēni, kas apliecina, ka arī nelielajās lauku skolās bērniem ir līdzvērtīgas iespējas pilsētās esošajām izglītības iestādēm.