Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Emīlam Lapiņam – trešās pakāpes diploms Valsts Ģeogrāfijas olimpiādē!

Baiba Vahere

2019. gada 18. aprīlis 09:20

127
Emīlam Lapiņam – trešās pakāpes diploms Valsts Ģeogrāfijas olimpiādē!

Smiltenes vidusskolas audzēkņi ar izciliem panākumiem dažādu mācību priekšmetu olimpiādēs šogad bieži ļāvuši skolai, Smiltenei un novadam izskanēt visā Latvijā. Tikko saņemta ziņa, ka 12.a klases skolnieks Emīls Lapiņš (skolotāja - Ingūna Rulle) Valsts Ģeogrāfijas olimpiādē ieguvis 3.pakāpes diplomu!

"Novadu kārtā Valsts Ģeogrāfijas olimpiādē piedalījās 1800 skolēni, bet uz republikas konkursu tika tikai 87 labākie," informē skolotāja Ingūna Rulle, kura ir arī Emīla klases audzinātāja.

"Emīls uz Smiltenes vidusskolu atnāca no Grundzāles pamatskolas un jau no pirmajā dienām visi pamanījām viņa lielo zinātkāri un mērķtiecību," stāsta Ingūna Rulle. "Emīlam ļoti interesē ģeogrāfija. Viņš ir arī aktīvs Jauno Ģeogrāfu skolas dalībnieks. Puisis ar plašu redzesloku."

Palīdzēja daudzpusīgās intereses

Emīls regulāri skatās ziņu pārraides par pasaules aktuālākajiem notikumiem. Jaunietis uzskata, ka gūt labus panākumus Valsts Ģeogrāfijas olimpiādē viņam palīdzējušas pašmācības ceļā iegūtās zināšanas, Vidzemes Jauno ģeogrāfu skolā iegūtā pieredze un skolotājas Ingūnas Rulles atbalsts. “Viņa man pirms konkursa deva dažādas grāmatas, kuras visas arī cītīgi lasīju. 

Braucot uz konkursu, labi apzinājos: pamatā palīdzēt var tikai tas, ko esmu iemācījies un uzzinājis līdz šim. Ja pirms tam nekas nav darīts, pāris mēnešu laikā sagatavoties olimpiādei nav iespējams. 

Vidzemes Jauno ģeogrāfu skolas aktivitātēs iesaistos jau otro gadu. Pirmajā reizē ieguvu trešo vietu un tas bija kā āķis lūpā. Mani fascinē gan šīs skolas skolotāji, kuri ir ar labu humora izjūtu un prot ieinteresēt jauniešus, gan iespēja uzzināt daudz vērtīgu faktu.”

Praktiskais uzdevums ar piedzīvojumiem Klīversalā

“Valsts olimpiādes pirmajā dienā strādājām astoņas stundas. Pirmajā dienas pusē pildījām dažādus uzdevumus, kurus risinot vajadzēja izmantot loģisko domāšanu. Pati interesantākā bija praktiskā daļa. 

Visiem 87 dalībniekiem izdalīja Klīversalas kartes, uz kuras bija atzīmētas tikai dažas mājas un ielas. Mūsu uzdevums - atzīmēt kartē pārējās ielas un mājas, kā arī – apzināt, cik šajā teritorijā ir mājsaimniecību. Tika iedots Rīgas iedzīvotāju skaits un, ņemot vērā noskaidroto mājsaimniecību daudzumu, bija jānosaka Klīversalas aptuvenais iedzīvotāju skaits. Laiks uzdevuma izpildei - tikai divas trīs stundas. Gājām iekšā mājās un pēc norādēm kāpņu telpās, skaitījām mājsaimniecības. Pa kāda daudzdzīvokļa nama logu izliecās krievu tautības kundzīte un, ieraudzījusi pie mājas bariņu jauniešu ar lapām rokās, mūs sabāra par to, ka bez atļaujas zīmējam viņas māju! 

Patiesībā šī olimpiādes daļa bija kā viens liels piedzīvojums. 

Otrā dienā pildījām teorētisko testu.”

Pēc augstskolas atgriezīsies saimniekot dzimtas mājās

Līdz vidusskolas izlaidumam vairs tikai mazliet vairāk nekā mēnesis. No šeit pavadītā laika Emīlam visvairāk atmiņā paliks saliedējošie skolas pasākumi. “Īpaši jau Aerobikas festivāls, kuram kopā ar klasesbiedriem gatavojāmies visu nakti…”

Pēc vidusskolas beigšanas Emīls dosies uz Latvijas Lauksaimniecības Universitāti studēt lauksaimniecību. “Arī tur ģeogrāfijas zināšanas noteikti noderēs.” Pēc augstskolas viņš vēlas atgriezties tēva mājās Grundzāles pagastā un ieviest saimniecībā ko jaunu. Emīls nevar iedomāties sevi dzīvojam nekur citur, kā vien Latvijā. “Man patīk tas, ka laukos nekad nav garlaicīgi. Padari ko vienu, pēc tam – citu…” 

Pavasara un vasaras vakaros Emīlam patīk izmest kādu loku ar divriteni. “Braucu un priecājos – riet saule, virs pļavas paceļas maza migliņa… “