Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Cenšas pārliecināt ministru

Inga Karpova

2019. gada 24. aprīlis 08:07

351
Cenšas pārliecināt ministru

Viena no Latvijas valsts problēmām ir katastrofālais ceļu stāvoklis. Lai pārrunātu vairākus svarīgus jautājumus saistībā ar valsts finansējuma iegūšanu ceļu un ietvju sakārtošanā, kā arī pieskartos tēmai par dzelzceļu un sabiedrisko autobusu tīkla attīstību, pirmdien, Otrajās lieldienās, Valkā ieradās satiksmes ministrs Tālis Linkaits.

Pirms tikšanās “Ziemeļlatvija” jautāja Valkas novada domes priekšsēdētājam Ventam Armandam Krau­klim par šīs vizītes mērķi. Viņš stāsta, ka Rīgā jau ir ticies ar T. Linkaitu un pārrunājis virkni svarīgu jautājumu saistībā ar novadu, bet, lai ministrs iepazītos ar situāciju uz vietas, sekoja aicinājums ierasties vizītē Valkā.

Mēģina pārliecināt par tranzīt­ielas posmu atjaunošanu
Pašvaldības vadītājs ne tikai informēja par situāciju, bet arī ar ministru uz vietas apskatīja tranzītielas, kas virzās pa Zemgales, Burtnieku, Parka, Varoņu un Rūjienas ielu, atsevišķu posmu stāvokli.
“Ziemeļlatvija” atgādina, ka caur Valkas pilsētu iet valsts autoceļš A3 (Inčukalns–Valmiera–Igaunijas Republikas robeža). Pirms tagadējās tranzītielas izbūves A3 autoceļš pilsētās virzījās pa Rīgas, Zemgales, Raiņa, Ausekļa un Rūjienas ielu.  Pašlaik tranzītiela virzās pa pilsētas nomali, tā atslogojot pilsētas centru un nodrošinot tranzīta transporta optimālu kustību pilsētā, domājot par satiksmes un gājēju kustības drošību.
V. A. Krauklis atzīst, ka tranzīt­ielas atsevišķos posmos asfalts ir uz brukšanas robežas. Ja tuvākajā laikā neizdosies uzklāt jaunu asfalta virskārtu, pēc tam būs jārēķinās, ka finansiālie ieguldījumi būs daudz lielāki. Pēc pašvaldības vadītāja teiktā, novada dome viena bez valsts līdzfinansējuma to nevar atļauties, jo tas no pašvaldības budžeta prasītu vairāk nekā miljons eiro. Pašvaldības vadītājam ir jau bijušas pārrunas ar Valsts akciju sabiedrības “Latvijas Valsts ceļi” pārstāvjiem par tranzītielas asfaltēšanas iekļaušanu darāmo darbu sarakstā, bet, mainoties ministriem, ir svarīgi T. Linkaitu pārliecināt, ka šis pasākums tik tiešām ir nepieciešams. Turklāt pašvaldība vēlas panākt, ka tranzītielas posmam Zemgales ielā, kurā nav izbūvētas ietves, tas ir jāpaveic, jo no satiksmes drošības viedokļa tas ir bīstami gājējiem.
Nākamā sarunas tēma bija par valsts ceļu sakārtošanu – melnā seguma uzklāšanu – uz vietējiem ražošanas uzņēmumiem, kas ir būtiski novada ekonomiskajai attīstībai. Piemēram, uz kokapstrādes uzņēmumu “Vārpas 1” ir liela transporta plūsma, bet piebraucamais ceļš ir sliktā stāvoklī.   Jārisina arī jautājums par ceļa sakārtošanu Ērģemes pagastā, kur atrodas kokapstrādes uzņēmums “Malka 24” un vēl daudzi citi.
Pašvaldības vadītājs ar ministru pārrunāja sasāpējušo problēmu, kas skar ceļu stāvokli virzienā uz Zvārtavas pagastu. V. A Krauklis rosināja ministru vismaz sakārtot ceļa posmus teritorijās, kur dzīvo cilvēki, piemēram, Cirgaļos un Zaķos, lai šī gadiem ilgusī problēmai izkustētos no vietas.

Novadam nepieciešama
dzelzceļa attīstība
Viena no tēmām, kura tikšanās laikā pārrunāta, bija par atzaru veidošanu no Lugažu dzelzceļa stacijas. Pašvaldības vadītājs jau ilgus gadus šo jautājumu par graudu pieņemšanas vietas izveidi ir pārrunājis ar Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību “VAKS”, kā arī tam ir jau izskatītas piemērotas zemes platības. Taču tam noteikti ir vajadzīgs ne tikai Satiksmes ministrijas atbalsts, bet arī Valsts akciju sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” motivācija izbūvēt nelielu atzaru, kur apstrādāt kravas. V. A. Krauklis norāda, ka pirms vairākiem gadiem Lugažu dzelzceļa stacijā šāds atzars ir jau bijis, bet diemžēl nojaukts, bet pamati vēl palikuši. Pašvaldības vadītājs uzskata, ka, lai īstenotu šo iniciatīvu, nav vajadzīgi lieli finansiāli ieguldījumi, bet gan vairāk laba griba.
“Ja izbūvētajā dzelzceļa atzarā sāktu ar graudu kravu pieņemšanu, tas būtu tikai sākums tālākam kravu apgrozījumam. Piemēram, papīra malkas pieņemšanai. Protams, tās būtu lokālās kravas, bet tas dotu pienesumu novada ekonomiskajai attīstībai, jo dzelzceļa esamība tam ir svarīgs faktors,” uzsver pašvaldības vadītājs.
Sarunā ar T. Linkaitu V. A. Krau­klis pieskārās jautājumiem, kas skar Valkas  pilsētas sabiedrisko autobusu. Proti, pašvaldība jau vairākus gadus cenšas atrisināt jautājumu par kopīgas līnijas izveidi dvīņupilsētās Valkā un Valgā, pievienojot arī Valkas pagasta Lugažu un Sēļu ciemus. Faktiski tā ir Valkas pilsētas daļa un šo teritoriju iedzīvotāji atrodas visnotaļ neapskaužamā situācijā, jo viņiem faktiski nav pieejams sabiedriskā transporta pakalpojums. Līdz šim pašvaldībai netika dota zaļā gaisma šādas sabiedriskā transporta līnijas izveidei, bet, pēc V. A. Kraukļa domām, tas ir absurdi.
Tika pārrunāts arī vairāku gadu garumā risinātais sabiedriskā transporta jautājums virzienā no Valkas un Gaujienu.
“Tā ir sena tēma, bet pie katras izdevības tā ir jāturpina. Jau esam uzrakstījuši atkārtotu vēstuli un  saņēmām atbildi, ka atkal atbildīgās institūcijas pētīs situāciju,“ nopūšas V. A. Krauklis.
Tikšanās laikā pārrunāja jautājumu arī par dzelzceļa līniju Rīga–Tartu. Arī šis jautājums ir risināts daudzus gadus, bet rezultāta joprojām nav. Pašvaldības vadītājam ir vienalga, kura valsts šo pakalpojumu sniedz – Latvija vai Igaunija, bet beidzot ir jāpieņem lēmumi valstiskā līmenī.
“Tas būtu ļoti sekmīgs dzelzceļa projekts, jo to izmantotu daudzi iedzīvotāji. Tiekoties ar ministru Rīgā, viņš norādījis, ka tas ir interesants un atbalstāms projekts,” apgalvo pašvaldības vadītājs.
Vakar pēcpusdienā “Ziemeļlatvijai” izdevās telefoniski sazināties ar satiksmes ministru T. Linkaitu. Viņš uzsvēra, ka pašlaik satiksmes ministrijas prioritāte ir sabiedriskā transporta kustības uzlabošana Latvijā. Šīs vizītes mērķis bija saprast Valkas novada problemātiku saistībā ar sabiedriskā transporta kustību uz attīstības centriem. Tiekoties ar pašvaldības vadītāju, tika pārrunāts jautājums par pilsētas autobusa maršrutu starp Valku un Valgu, kā arī par dzelzceļa reisu no Rīgas uz Tartu. Ministrs uzskata, ja Latvijai ar Igauniju veidojas labas kaimiņattiecības, tad ar atsevišķu līgumu varētu izveidot gan pilsētas autobusa maršrutu, gan vilciena reisu. Apskatot Valgas un Lugažu dzelzceļa stacijas, T. Linkaits uzskata, ka pasažieriem daudz ērtāk būtu izmantot staciju igauņu pusē, bet Lugažu staciju, kas atrodas ārpus pilsētas nomaļā teritorijā, veidot kā pievadceļu kravu pārvadājumiem. Apskatot tranzītielas atsevišķus posmus, ministrs uzskata, ka iela, salīdzinot ar citām tranzītielām Latvijas apdzīvotās vietās, ir labā stāvoklī. Varētu risināt jautājumu par gājēju ietves izbūvi Zemgales ielas posmā. Ministrs uzskata, ka tranzītiela ir ļoti labi uzturēta un kopta, tāpēc Valkas novada dome ir minama kā pozitīvs piemērs, kā ar salīdzinoši daudz mazāk naudas var uzturēt šo infrastruktūras objektu.