Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Ja paliec bez pases...

Liene Andersone-Kolosova

2019. gada 14. jūnijs 07:45

17
Ja paliec bez pases...

Ko darīt, ja, atrodoties ārzemēs, rodas problēmas ar pasi vai personas apliecību jeb ID karti?

Atbild Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) speciālisti.
Ja pase vai ID karte ir nozaudēta, nozagta vai nolaupīta Latvijā, nekavējoties par šo faktu jāinformē pases izdevējiestāde PMLP, Valsts policija vai Robežsardze. 30 dienu laikā no fakta konstatācijas personai jāiesniedz dokumenti pēc izvēles jaunas pases vai ID kartes izsniegšanai gadījumā, ja personas rīcībā nav otra derīga personu apliecinoša dokumenta. Ja par dokumenta zudumu persona ir ziņojusi rakstiski, tad pases atrašanas gadījumā tā nav derīga lietošanai.
Savukārt, ja personai, atrodoties ārvalstīs, radušās problēmas ar pasi vai personas apliecību jeb ID karti (eID), jāvēršas tuvākajā Latvijas diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā.
Ja esat pazaudējis vai ir nozagta personas apliecība un tajā ir iekļauti sertifikāti, kas pēc jūsu vēlēšanās ir tikuši aktivizēti, jums nekavējoties jāsazinās ar uzticama sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC) palīdzības dienestu pa tālruni 67108787 vai PMLP informatīvo tālruni 8300 un jālūdz sertifikātu darbības apturēšana. Palīdzības dienesta operators, lai pārliecinātos par jūsu identitāti, uzdos slepeno jautājumu, kuru būsit norādījis, noformējot iesniegumu personas apliecības izsniegšanai.
Līdzīgi ir jārīkojas, ja jums ir pamatotas aizdomas, ka jūsu personas apliecība ir nonākusi citas personas rīcībā un elektroniskā paraksta radīšanas dati ir izmantoti bez jūsu ziņas. Apturētu sertifikātu darbības atjaunošanu var pieprasīt tikai klātienē PMLP nodaļā vai Latvijas diplomātiskajā pārstāvniecībā ārvalstīs.
Ja pase vai personas apliecība ir pazudusi, nolaupīta vai sabojāta un personas rīcībā nav derīga dokumenta, lai atgrieztos atpakaļ Latvijā, pārstāvniecībā ārvalstīs vai goda konsulātos tiek izsniegta atgriešanās apliecība. Informācija par atgriešanās apliecības saņemšanu pieejama Ārlietu ministrijas Konsulārajā departamentā pa tālruni +37126337711, kas strādā visu diennakti.
Atgriešanās apliecība pēc atgriešanās Latvijā nekavējoties jānodod PMLP.

Kā bibliotēkās notiek grāmatu norakstīšana?

Atbild Latvijas Nacionālās bibliotēkas Galvenās krātuves centra vadītāja Sanita Burķīte.

Bibliotēku krājums ir nemitīgi procesā, tiek saņemtas jaunas grāmatas un izvērtētas esošās. Krājuma vērtēšana notiek atbilstoši konkrētās bibliotēkas krājuma veidošanas politikai, kuras izstrādē ir ņemti vērā bibliotēkas uzdevumi, vietējās kopienas intereses un vajadzības.
Norakstīšana var tikt veikta saturisku vai fizisku iemeslu dēļ. Atbilstoši Ministru kabineta Nacionālā bibliotēku krājuma noteikumu 33. pantam, bibliotēkas var norakstīt izdevumus, kuri ir novecojuši pēc satura vai neatbilst bibliotēkas krājuma profilam. Tāpat bibliotēka var norakstīt liekos grāmatu eksemplārus jeb dubletus. Piemēram, lasītāju intereses dēļ ir vairāki vienas grāmatas eksemplāri, bet, interesei samazinoties, vienu no eksemplāriem noraksta, lai bibliotēkā būtu vieta kādam jaunam izdevumam. Tiek norakstīti arī tādi izdevumi, kas pazūd no bibliotēkas brīvpieejas krājuma vai kuri nav atgūstami no bibliotēkas lietotāja. Bibliotēkas grāmatas arī var tikt fiziski “nolasītas”, un tad, izvērtējot bibliotēkas iespējas grāmatu salabot un bojājumu līmeni, var tikt pieņemts lēmums izdevumu norakstīt kā nolietotu.