Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Soli priekšā pilsētas skolām – min pedāļus, lai labāk mācītos

Santa Sinka

2019. gada 12. novembris 08:34

490
Soli priekšā pilsētas skolām – min pedāļus, lai labāk mācītos

Grundzāles pamatskola inovāciju ziņā apsteidz ne vien citas lauku skolas, bet arī pilsētās esošās izglītības iestādes. Iespējams, grundzālieši ir vienīgie Latvijā, kuri skolā uzstādījuši gudros velotrenažierus, lai mācību stundās un brīvajos brīžos mazinātu stresu, uzlabotu skolēnu koncentrēšanās spēju un fizisko veselību. Šī pieredzi pārņemta no kolēģiem Vācijā.

“Pirms nedaudz vairāk kā gada iesaistījāmies Erasmus+ projektā “Min pedāļus, lai labāk mācītos”. Projekta koordinatori ir vācieši, kur skolā bērniem bija dažādas psiholoģiska rakstura problēmas, kas ietekmēja bērnu spēju koncentrēties mācību procesam. Velotrenažieri ar speciāli aprīkotu programmu deva pozitīvu rezultātu, vācu skolotāji savā pieredzē gribēja dalīties ar citām Eiropas skolām. Kā partneri šajā projektā esam mēs, spāņi un dāņi. Nupat Grund­zāles pamatskolā Smiltenes novada sporta skolotājiem notika sanāksme, ieraugot šos trenažierus, viņi bija pārsteigti par redzēto. Vēl izbrīnītāki bija rīdzinieki, kuri, iepriekš nebrīdinot, bija atbraukuši pārbaudīt, kā īstenojam projektu. Tas, ko darām, patiešām ir unikāli,” lepojas Grundzāles pamatskolas skolotāja Dace Kalniņa. Pateicoties tieši viņas uzņēmībai, lauku skolā veiksmīgi tiek īstenoti vairāki starptautiski projekti.
“Ziemeļlatvija” devās uz Grund­zāles pamatskolu, lai uzzinātu, kā darbojas gudrie trenažieri un ko par tiem saka paši skolēni. 9. klases skolniece Hanna Gabriela Ziemiņa šo uzskata par labu iespēju, kā jēgpilni un vienlaikus interesanti pavadīt starpbrīžus. “Ne vienmēr gribas iet uz zāli dauzīt bumbu, tagad varēs atnāk te. Programma ir ļoti interesanta un nemaz ne viegla, kā likās sākumā. Taču, sēžot uz velosipēda savā skolā, varu braukt pa kalniem Spānijā, sacensties ar spāņu un dāņu skolēniem. Tas ir aizraujoši. Pagaidām maniem klasesbiedriem interese ir mazāka, bet jaunāko klašu skolēniem gan patīk,” saka Grundzāles pamatskolas skolniece H. G. Ziemiņa.
Skolotāja D. Kalniņa stāsta, ka iegādāti četri bkool gudrie trenažieri, GPS lasītājs maršrutu filmēšanai, planšetes, GoPro kamera un trenažieru izmantošanas programma “Rouvy”. “Iegāde mums prasīja gandrīz gadu. Piegādātāji bija no Spānijas un Igaunijas, vienīgi velosipēdus varējām iegādāties Latvijā. Laikietilpīga bija arī visa uzstādīšana, jo nebija neviena, kas mums varētu palīdzēt. Arī, meklējot informāciju par trenažieru izmantošanas programmu, nekas nebija pieejams latviešu valodā. Neatradu nevienu, kas ar ko šādu būtu iepriekš nodarbojies. Tikām galā pašu spēkiem. Pateicoties programmām un aprīkojumam, varam filmēt velomaršrutus, tos augšuplādēt un izbraukt gan paši, gan ārzemju skolēni. Vienu maršrutu no savas mājas līdz skolai uzfilmēja mūsu skolēns Renārs. Tagad šo ceļu var izbraukt jebkurš projekta dalībnieks, vienlaikus iepazīstot arī mūsu pagastu. Notiek arī sacensības tiešsaistē, kurās Grundzāles pamatskolas skolēni pirmo reizi piedalījās pagājušajā trešdienā. Distance bija 15 kilometru gara pa kalniem Spānijā. Tiešsaistē varēja sekot līdzi, kā kuram izdevās. Bērnos tas raisa interesi. Kolēģi pagaidām ir kūtrāki, vēl neuzdrīkstas,” teic D. Kalniņa.
Trenažieriem skolā atvēlēta viena klase otrajā stāvā, kuru vēl plānots pilnveidot ar dažādām spēlēm. Lai radītu iespēju visiem skolēniem izmantot gudros trenažierus, izveidots saraksts, kuros starpbrīžos tiem varēs brīvi piekļūt. “Piemēram, Vācijā, ja skolēns nespēj stundā koncentrēties, viņam mīt pedāļus ir iespēja arī stundu laikā. Laika gaitā raudzīsimies, kāds būtu labākais risinājums mūsu skolēniem. Jāpiebilst, ka šis ir ļoti vērtīgs ieguvums, jo velosipēdus esam izmantojuši arī ārpus telpām. Četri skolēni ar tiem devās velobraucienā “Ieriteņo rudenī”, ko rīkoja Smiltenes novada Tūrisma informācijas centrs. Tāpat plānots, ka tie tiks izmantoti klases ekskursijās, jo ne visiem bērniem ir savi velosipēdi. Jauniegādātais aprīkojums mūsu īpašumā paliks arī pēc projekta noslēguma,” priecājas D. Kalniņa.
Grundzāles pamatskola ir piemērs, kā ne vien radīt iespēju visiem skolēniem iegūt kvalitatīvu izglītību atbilstoši spējām, bet arī attīstīt radošu, pozitīvu un sociāli atbildīgu personību, balstoties uz sadarbību un modernizējot mācību procesu. Viens no veidiem, kā ieviest inovācijas, ir, īstenojot starptautiskus projektus.