Der zināt

Vai varam justies droši par to, ko runājam?
Lasītāji saskārušies ar ļoti interesantu situāciju,
proti, lietojot viedierīces un izmantojot sociālo tīklu lietotnes, pēkšņi
ierauga reklāmas par tēmām un lietām, par kurām tikko vai nesen runājuši.
Vai ir iespējams, ka tiek noklausītas sarunas, informācija nopludināta un sarunu laikā izskanējušie atslēgas vārdi nodoti reklāmdevējiem?
Piedāvājumi pēc
sarunas
Pasākumu rīkošanas jomā strādājošā pašnodarbinātā Katrīna šādu situāciju
piefiksējusi jau pirms diviem gadiem. Vakarā ar vīru runājusi intetrnetā, bet
nākamajā dienā sociālajos tīklos parādījušās reklāmas, saistītas ar sarunas tēmām. Viņai šķitis, ka datora mikrofons un arī
telefons uztver atslēgas vārdus un tad uzreiz sociālie tīkli rāda reklāmas, kas
cilvēkus interesē.
“Zinu, ka tas ir mārketinga
veids, paņēmiens it kā mūsu labā, lai atlasītu mums nepieciešamo. Bet tajā pat
laikā tas arī ir manu tiesību pārkāpums,” norāda Katrīna.
Savukārt kāda ģimene bijusi ciemos pie draugiem, runājuši par kāzu tēmu un aktīvo
atpūtu. Paralēli draugu kompānija “spaidījusi” telefonu, skatījuši aktuālāko
informāciju vairākos sociālajos tīklos. “Bet mēs taču tikko par to runājām!” pārsteigts
bijis viens no sarunu biedriem, ieraugot, ka viņa acu priekšā jau liels
saraksts ar konkrētiem piedāvājumiem par iepriekš runātajiem tematiem.
Arī “Kursas Laiks”, veicot dažādas informācijas atlasi un veidojot rakstus,
pamanījis, ka pēcāk interneta meklētājos, kā arī reklāmās parādās informācija
ar iepriekš meklētu saturu. Situāciju izdodas novērst, ja tiek nodzēsta datora
vai telefona atmiņā tā saucamie “cookies” un kešatmiņa, kā arī meklēšanas
vēsture. Tāpat var uzlikt opciju, kas bloķē reklāmas.
Jāievēro regula
Latvijas Droša interneta centra vadītāja Maija Katkovska norāda, ka viedokli
par šo tēmu var sniegt kā savus minējumus un pieņēmumus. “Zināms, ka lielās
organizācijas un uzņēmumi Datu aizsardzības regulas dēļ noliedz, ka tās veiktu
noklausīšanos. Man ir pamats domāt, ka kādreiz ir notikusi noklausīšanās vai tā
notiek joprojām. Pirms kāda laika tika noteikts, ka jāievēro Eiropas
likumdošana, kas nozīmē, ka jāpadara zināma visa informācija, ko sociālais
tīkls “Facebook” ievāc par saviem lietotājiem. Ikvienam tagad ir iespēja lejupielādēt informāciju par sevi no tā
brīža, kad reģistrējas. Pēc tam, kad lejupielādēta šī informācija, Droša
interneta centrā vērušies vairāki cilvēki tieši pēc tam, kad uzieti audiofaili
– secināts, ka ir virkne failu, ko ierakstījis “feisbuks” nejaušās situācijās,”
skaidro M.Katkovska.
Kāda ir versija, kā tas notiek? Proti, telefons stāv uz galda stāv, saruna pa
īsiem fragmentiem ierakstās. “Es arī lejupielādēju informāciju par sevi. Mana
audiofailu mape bija tukša. Iespējams, ka kādā brīdī šī tipa informācija ir izdzēsta.
Bet droši apgalvot, ka to dara pats sociālais tīkls, nevar. Iespējams, to dara
pavisam cita programma, kas lejupielādēta telefonā reizē ar sociālā tīkla
aplikāciju. Jāņem vērā, kādai informācijai mēs paši ļaujam piekļuvi,
lejupielādējot citas programmas. Tāpat jānorāda, ka bieži “Facebook” nav tas,
kas izvieto šo reklāmu. Nevar
apgalvot, ka to dara sociālais tīkls,
kas nodod tālāk informāciju reklāmdevējam,” stāsta M. Katkovska.
Bieži reklāmu pārvaldītāji veido tā saucamos filtrus, piemēram, veikt sociālajā tīklā atlasi uz konkrēta vecuma un dzimuma auditoriju. Vienlaikus M. Katkovska atgādina, ka, iespējams, informācija sociālā tīkla reklāmu sarakstā cilvēkam paradās tādēļ, ka iepriekš internetā meklēta kāda konkrētas tēmas informācija. “Internets darbojas pēc algoritmiem,” atgādina Droša interneta centra vadītāja.
Lai no “Facebook” iegūtu informāciju, kādu sociālai tīkls par mums glabā,
jāspiež labajā augšējā
pusē uz “Settings & Privacy/Settings/Your Facebook information”, pamāca
speciāliste.
Minētajā konkrētajā situācijā audiofailu sadaļā nekāda informācija-faili neesot
atrasti, tādēļ jāsecina – pirmkārt, sakritība, otrkārt, iepriekš meklēta
informācija, treškārt, iespējams, ierakstu veic kāda cita lietotne, kas uztver
atslēgas vārdus.
Piešķirot kredītu, vērtē stabilitāti
“Vēlos pirkt divistabu dzīvokli un bankā ņemt kredītu mājokļa iegādei. Ko banka ņems vērā, piešķirot kredītu?” jautā lasītāja.
Pirms aizdevuma piešķiršanas banka noskaidro, kāda ir
klienta spēja atmaksāt aizdevumā paņemtos naudas līdzekļus. Tiek ņemti vērā
klienta ienākumi, izdevumi, finanšu saistības un kredītvēsture. Kredītiestādei nepieciešams
uzzināt arī informāciju par personas ģimenes stāvokli, apgādājamo skaitu,
izglītības līmeni un darba attiecībām, jo visi šie faktori var ietekmēt kredīta
apmēru un klienta spēju veikt maksājumus. Banka izvērtē arī kredīta pieteicēja
ienākumu stabilitāti – kāda ir viņa profesija, cik ilgs ir darba stāžs, kādā
nozarē strādā, vai viegli ir atrast darbu šajā jomā, liecina Latvijas
komercbanku sniegtā informācija.
Lai aprēķinātu maksimālo pieejamo aizdevuma summu, ir svarīgi, lai klients
kredīta pieteikumā norādītu visus oficiālos ienākumu avotus.
Izvērtējot kredīta pieteikumu, banka pārskata klienta pēdējo sešu mēnešu konta
izrakstu – ienākumus un izdevumus –, lai pārliecinātos, vai klientam ir
pietiekami daudz brīvu naudas līdzekļu, lai varētu segt kredītmaksājumus.
Jāpiebilst, ka bankām aizdomīga tendence varētu šķist regulāra azarspēļu zāļu
apmeklēšana, kur tiek atstātas ievērojamas naudas summas, kā arī regulāra ātro
kredītu ņemšana.
Ātro kredītu izmantošana, lai segtu esošos aizdevumus vai citus parādus, var norādīt uz finanšu problēmām, tāpēc banka var lūgt paskaidrot, kādam mērķim aizdevumi ņemti – atkārtota šādu kredītu izmantošana un problēmas ar to atmaksu var likt bankai apšaubīt klienta spēju tikt galā ar jaunu aizdevumu.
Kategorijas
- Novados
- Smiltene
- Valka
- Strenči
- Kaimiņos
- Vēlēšanas
- Kriminālziņas
- Izglītība
- Sports
- Orientēšanās
- Auto/Moto/Velo
- Futbols
- Florbols
- Basketbols
- Citi sporta veidi
- Hokejs
- Volejbols
- Kultūra un Izklaide
- Foto
- Cilvēkziņas
- Vaļasprieki
- Citas ziņas
- Bizness
- Reklāmraksti
- Lietotāju raksti
- Dzīvespriekam
- Latvijas ziņas
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Balles
- Teātris
- Koncerti
- Kino
- Sports
- Festivāli
- Baznīcās
- Citi pasākumi
- Video
- Statiskas lapas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Mediju projekts
- Mediju kritika
- Ar informāciju pret dezinformāciju
- Mediju projekti 2018
- Mediju projekts 2020
- Eiropā
- Dzīvesstils
- Atpūta
- Hobiji
- Mīluļi
- Veselība
- Virtuvē
- Noderīgi
- Viedokļi
- Vides projekti
- Daba-iepazīstam un palīdzam
- Rūpēsimies par vidi
- Saimnieko gudri
- Informējot iedvesmojam
- Covid-19