Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Gājēj, uzmanies! Brauc velosipēdists!

Sandra Pētersone

2020. gada 16. oktobris 08:07

177
Gājēj, uzmanies! Brauc velosipēdists!

Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, –  braucot pa ietvi, velosipēdu vadītāji nekādā veidā nedrīkst apdraudēt vai traucēt gājējus un gājējiem, pārvietojoties pa ietvi, ir priekšroka.

Taču dzīvē notiek citādi, cilvēki ir piedzīvojuši gadījumus, kad velosipēdisti pilsētā pa ietvi joņo lielā ātrumā, apdraudot gājējus. Tāpēc “Ziemeļlatvijas” redakcijā vērsās smiltenietis Juris Ezeriņš,  aicinot velosipēdistus vajadzības gadījumā lietot brīdinošu skaņas signālu – zvaniņu, nevis ar domu, lai gājējs paiet malā, jo gājējam tas nemaz nav jādara, bet ar domu viņu brīdināt par velosipēda tuvošanos.

Uz ietves priekšroka gājējiem
Juris Ezeriņš pats ir piedzīvojis bīstamu situāciju, kad, ejot pa ietvi, garām no mugurpuses lielā ātrumā aizminies velosipēdists.
“Labi, ka es tajā brīdī nemainīju iešanas virzienu. Ja velosipēdists pabrīdinātu par tuvošanos, paskandinot zvaniņu, tā būtu laba komunikācija un savstarpējas cieņas izrādīšana, – “gājēj, es braucu, uzmanies!”, un es teiktu velosipēdistam tikai paldies, ja viņš tā darītu. Gājējiem un velosipēdistiem ir jāsadala ietve tā, lai abiem uz tās ir ērti. Arī pastaigājoties pa Smiltenes Vecā parka celiņiem, tāds brīdinājums, kā zvaniņa paskandināšana no velosipēdistu puses būtu laba lieta,”   domā Juris Ezeriņš.
Ceļu satiksmes noteikumi (200.3. punkts) kopš šo noteikumu grozījumiem 2015. gadā paredz, ka velosipēdists drīkst braukt pa ietvi, ja braukšana pa brauktuvi, ņemot vērā ceļu satiksmes intensitāti, ceļa un meteoroloģiskos apstākļus, nav iespējama, ir apgrūtināta vai bīstama.
Braucot pa ietvi, velosipēdu vadītājiem jāizvēlas tāds braukšanas ātrums, lai netiktu apdraudēti vai traucēti gājēji un, ja nepieciešams, jābrauc ar ātrumu, kas nepārsniedz gājēju pārvietošanās ātrumu. Velosipēdu vadītāji nekādā veidā nedrīkst apdraudēt vai traucēt gājējus. Gājējiem, pārvietojoties pa ietvi, ir priekšroka. Braucot pa ietvi vietās, kur velosipēdu vadītāju braukšanas trajektorijas krustojas ar pārējo transportlīdzekļu braukšanas trajektorijām, velosipēdu vadītājiem jānovērtē attālums līdz transportlīdzekļiem, kas tuvojas, kā arī jānovērtē to braukšanas ātrums un jāpārliecinās par drošību.
Valsts policijas Valkas iecirkņa Kārtības policijas nodaļas priekšnieks Vilnis Būce aicina velosipēdistus ievērot šos noteikumus un atcerēties, ka uz ietves priekšroka ir gājējiem.
“Ja es kā gājējs eju pa ietvi, kāpēc lai velosipēdists, braucot man no muguras, zvanītu? Man ir priekšroka! Jā, protams, zvans pievērš gājēja uzmanību, bet, ja nu gājējs, to dzirdot, izdara pagriezienu pa labi vai pa kreisi un nonāk velosipēdistam ceļā? Tāpēc zvana lietošana ir koks ar diviem galiem. Velosipēdistam pa ietvi nav jānesas vēja ātrumā, bet jāizvēlas tāds braukšanas ātrums, lai netiktu apdraudēti vai traucēti gājēji, un jāatceras, ka gājējs jebkurā momentā var nogriezties pa labi vai pa kreisi un viņam šis gājējs ir jāpalaiž. Piemēram, Vācijā ietve ir sadalīta divās daļās. Pa vienu pusi iet gājēji, pa otru pusi brauc velosipēdisti, un viens otram netraucē. Ja gājējs ir iegājis veloceliņā, tad velosipēdists paskandina zvaniņu. Nebūtu slikti, ja arī Latvijā pārņemtu šādu pieredzi,”  piebilst Vilnis Būce.
Piemēram, pārbūvētajā Smiltenes centra daļā velosipēdistiem ir sava braukšanas josla, taču Juris Ezeriņš novērojis gadījumus, kad velosipēdisti tik un tā brauc pa ietvi.

Jāpielieto bīstamās situācijās
Ne viens vien velosipēdists “Ziemeļlatvijai” atzīst, ka viņa velosipēdam zvaniņa nemaz nav, un, situācijā, kad, braucot pa ietvi, priekšā redz gājējus, tad minstinās, kā viņus brīdināt, it sevišķi, ja cilvēki iet blakus viens otram, aizņemot visu ietvi. Viens no variantiem ir gājējiem uzsaukt.
Vilnis Būce atgādina, ka  velosipēdam, kas piedalās ceļu satiksmē, ir jābūt aprīkotam ne tikai ar bremzēm un gaismas atstarotājiem, bet arī ar zvanveida skaņas signālu, kas jāpielieto ceļu satiksmei  bīstamās situācijās. “Tāds būtu jālieto arī elektrisko skūteru vadītājiem, jo šie skrejriteņi vispār nav dzirdami,” piebilst policists.
Velosipēdistu un gājēju sadursmes Latvijā nav retums, ir bijuši gadījumi, ka gājējs pēc šādas sadursmes pat nonācis reanimācijā ar nopietniem miesas bojājumiem, tāpēc Valsts policija aicina  gājējiem un velosipēdistiem izrādīt citam pret citu savstarpēju cieņu – velosipēdistiem atcerēties, ka gājējiem uz ietves ir priekšroka, bet gājējiem ievērot riteņbraucēju celiņu robežas.