Ziemellatvija.lv ARHĪVS

“Antīkās” fotogrāfijas atgriežas pie autoriem

Sandra Pētersone

2009. gada 9. marts 08:07

2636
“Antīkās” fotogrāfijas atgriežas pie autoriem

Noslēgusies fotogrāfu Alda Dubļāna un Ulda Balgas piedāvātā retrospekcija par apvienības "Reflex" radošo darbību

Valcēnietis Aldis Dubļāns un talsenieks Uldis Balga noņēma no Valmieras Valsts ģimnāzijas mākslas galerijas "Ledus pagrabs" sienām savas fotogrāfijas.

 

Izstādes "Reflex Antiqua" darbi ir atgriezušies pie saviem autoriem pēc to ekspozīcijas Latvijas Footgrāfijas muzejā Rīgā, pēc tam Talsu, Saldus, Valkas un tagad arī Valmieras izstāžu zālēs.

 

Valmierā, mākslas galerijā "Ledus pagrabs", U. Balgas un A. Dubļāna fotogrāfiju izstādi valmierieši un pilsētas viesi aplūkoja no 2. februāra. Viens no pēdējiem skatītājiem bija Francijas Kultūras centra atašejs Loransa Djēvra.

 

"Viedokļi ir ļoti dažādi, taču tāpēc jau tā ir māksla, attieksme, dzīves redzējums," izstādes noslēgumā Valmieras Valsts ģimnāzijas direktors Jānis Zemļickis izteica prieku par apmeklētāju lielo skaitu.

 

"Reflex Antiqua" ir retrospektīva izstāde, kas sniedz ieskatu A. Dubļāna un U. Balgas radošās darbības posmā, kas aptver daļu no 80. gadu perioda, un arī apvienības "Reflex" tā laika izkoptajā fotogrāfijas stilā.

 

 

Tolaik tapušie darbi pārkāpj akadēmiskās fotogrāfijas kanonu. Māksliniekiem improvizējot ar procesu, viņu darbus skatītāji var interpretēt dažādi. Darbu autori pieļauj, ka "Reflex" tā laika brieduma stils mūsdienu skatītājam varētu šķist interesants.

 

"Ja cilvēkiem ir zināma novirze no normas izgatavot fotogrāfijas un palielināt viņas lielā izmērā un rādīt citiem, tad viņi apvienojas pulciņos vai studijās, " izstādes noslēgumā klātesošos uzrunāja U. Balga un atcerējās 1978. gadu, kad Valkā ieradās divi jauni censoņi Aldis un Uldis un sāka cītīgi kopt fotogrāfijas lauciņu.

 

"Mēs bijām jauni, neko nezinājām, bet mums bija ambīcijas un mēs ļoti daudz strādājām. Tas izpaudās skarbā veidā - sēdēt tumšā telpā pie sarkanās lampiņas, ostīt attīstītāja un fiksāžas smārdu un gatavot bildes. Tā vismaz 10 gadus ļoti aktīvi Valkā darbojās apvienība, ko Latvijas nesenajā foto vēsturē pazīst kā foto grupu "Reflex"," stāsta U. Balga.

 

Viņš un A. Dubļāns izveidoja izstādes ekspozīciju no fotogrāfijām, kas vislabāk raksturo tā laika radošo darbību.

 

Izstādes noslēgumā sastaptā māksliniece Selga Lapiņa izsaka nožēlu,ka ekspozīcijā nav skatāmi arī citu "Reflex" dalībnieku darbi. Šī apvienība viņai šķiet unikāla, kā tā laika dzīves stils.

 

Aldis Dubļāns uzsver, ka toreiz fotogrāfiju izgatavošana bija roku darbs atšķirībā no mūsdienām, kad fotogrāfiju kompilē datorā. "Es vēlos tam kaut kādu kompensāciju, lai varētu padomāt un izmantot savas zināšanas mākslas vēsturē. Piemēram, šajās 80. gados veidotajās fotogrāfijās skatītājs var ieraudzīt vairākus slāņus," saka A. Dubļāns.

 

Izstādē bija aplūkojamas arī viņa manipulētās jeb graizītās fotogrāfijas, kad attēlu veido daudz sīku, kopā salīmētu kvadrātiņu. "Tā ir mana izdomāta tehnoloģija. Kad šīs bildes pirmo reizi tika parādītas izstādē, kāds kritiķis teica, ka fotogrāfija ir mirusi," tagad pasmaida autors.

 

Viņa darbu klāstā ir arī ar krāsu papildinātas akadēmiskas fotogrāfijas un akti, kuru vizualizācijai izmantoti mākslinieces Elīnas Palmas apstrādāti ādas fragmenti.Izstādē bija skatāmi arī divi darbi no ķermeņa grafisko fotogrāfiju sērijas "Mērogs 1:1". Tie ir vienīgie, kas saglabājušies līdz mūsdienām no šīs sērijas, jo pārējās fotogrāfijas pazudušas.

 

"Nav jau slikti, bet man neliekas mūsdienīgi," iespaidos dalās izstādes skatītāja Valmieras Valsts ģimnāzijas 11.c klases skolniece Magda Jēgere. Viņai iepatikās melnbaltās fotogrāfijas ar krāsainu akcentu.