Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Kā sagatavot velosipēdu jaunajai sezonai?

Sandra Apine

2021. gada 20. aprīlis 08:00

5
Kā sagatavot velosipēdu jaunajai sezonai?

Visticamāk, jūsu velosipēds ir pārziemojis šķūnītī vai garāžā, tādēļ ir laiks ķerties pie pavasara apkopes darbiem, lai transportlīdzeklis jaunajai sezonai būtu darba kārtībā. To var uzticēt arī profesionāļiem veloservisā, taču pašu pamatu var pārbaudīt arī pats.

Velo entuziasts Gunārs Rozenbergs, kurš rūpējas par sava un draugu velosipēdu apkopi, jau sezonu ir atklājis un atzīst, ka tā noteikti būs rosīga. Viņš uzsver, ka velosipēda sezonas apkope ir tikpat svarīga kā automašīnas tehniskā apskate, un iesaka to darīt jau rudenī, sezonu noslēdzot. Taču riteņbraucēji to tāpat tradicionāli darot pavasarī.

“Jāatzīst, pavasarī manā darbnīcā mēdz nonākt riteņi ar pagājušā gada dubļiem, un tas spēkratam nav labi. Nomests pagrabā vai šķūnītī, tas ierūsē, un pavasarī jānovērš daudz problēmu,” saka G.Rozenbergs.

 

Ķēde jāmaina savlaicīgi

Lai pirmais šī pavasara brauciens ir drošs un patīkams, vispirms jāsāk ar riepu pārbaudi un tad jāpievērš uzmanība pārējam tehniskajam stāvoklim. “Visbiežāk riepām spiediens mazliet ir zudis vai, kā es mēdzu teikt – pa ziemu saskābis. Tad tās uzpumpē līdz marķējumā norādītajam spiedienam. Ja riepa spiedienu zaudē jau pēc vienas diennakts, tā ir caura vai tai ir bojāts ventilis. Tad labāk nomainīt riepas iekšējo kameru pret jaunu,” iesaka meistars.

Nākamais, kam jāpievērš uzmanība, ir ķēde. “Tā ir vienkārši jānotīra, taču nevajadzētu pārcensties ar eļļošanu. Pie tam tiek eļļots ar visu, ko var mājās atrast. Ir bijuši gadījumi, kad trīs stundas tīru riteni no pārlieku lielā eļļas daudzuma un tikai pusstundu remontēju. Mans ieteikums ir minimāli ieeļļot tikai tad, kad ķēde sāk čīkstēt,” iesaka G.Rozenbergs. Savukārt ķēde jāmaina nevis tad, kad tā jau ir nolietota, bet savlaicīgi. Ja lietosit līdz ķēdes agonijai, nodilušo zobratu maiņa izmaksās daudz dārgāk. “Aktīvam riteņbraucējam es iesaku ķēdi mainīt divreiz sezonas laikā,” saka meistars.

 

Uzmanīgi ar pārnesumu sistēmu

Arī velosipēda trošu bremžu un pārnesumu sistēmai nepieciešama regulāra uzmanība. “Pats var pārbaudīt arī bremžu stāvokli, kas var radīt pārsteigumus pēc šķūnītī pavadītās ziemas. To var redzēt “uz aci” - ir vai nav nodiluši bremžu kluči. Mitrumā ierūsē arī trosītes – sezonu sākot, tās jāiztīra vai jānomaina. Tas ir svarīgi, jo troses pēkšņs plīsums brauciena laikā var būt bīstams,” skaidro meistars.

Viņš iesaka arī elementāru pārnesumu pārbaudi – proti, vai tie viegli un precīzi pārslēdzas. Taču, ja tā nenotiek, labāk vaicāt profesionālim. “Pārnesumu sistēmas ir dažādas – vienas ir vienkāršākas, bet dažas ir īsts mehānisko daļu un sviru rēbuss. Ja neesi pārliecināts par savām spējām, iesaku šo darbu atstāt velo mehāniķim. Pats var saregulēt tā, ka vairs nevar dabūt sākotnējā pozīcijā,” iesaka G.Rozenbergs.

 

Velo entuziastam ir arī būtiski ieteikumi tiem, kas nodarbojas ar pārāk lielu riteņa mazgāšanu. “Lūdzu, nedariet to ar šļūteni vai augstspiediena mazgāšanas iekārtu! Tāda mazgāšana var izmaksāt dārgi, jo ūdens tiek iekšā visur, arī tur, kur nevajadzētu, un bojā mehānismus - riteņu rumbas, pedāļu centrus utt. Pilnīgi pietiks, ja dubļus nesakrāsiet un regulāri velosipēdu pārtīrīsiet ar lupatiņu,” iesaka G.Rozenbergs.

 

Uztrauc rezerves daļu deficīts

Meistars iesaka būt rūpīgiem pret saviem velosipēdiem, lai tie pēc iespējas ilgāk iztiek bez kapitālremonta, jo pašlaik ir liels rezerves detaļu deficīts. Sezona šajā ziņā būšot grūta.

“Tas tiek saistīts ar pandēmijas laikā visā pasaulē strauji augošu velosipēdu popularitāti kā alternatīvu epidemioloģiski nedrošākajam sabiedriskajam transportam. Jau tagad pazīstami veloservisu meistari Rīgā sūrojas, ka trūkst detaļu, un arī es pats esmu ar to saskāries,” stāsta G.Rozenbergs.

Tāpat ar katru gadu velosipēdi kļūst arvien daudzveidīgāki, tiem ir specifiskas uzgriežņu atslēgas, kas sarežģī apkopi. Tādēļ, ja pats netiek galā, atliek apkopi uzticēt profesionāļiem.

 

Pārbaude soli pa solim

 

·     Spiediens riepās – lai braukšana ar velosipēdu būtu ērta un droša, jāizmēra, vai riepās ir nepieciešamais spiediena līmenis. Lai to izdarītu, pirmkārt, noskaidro, kādam šim līmenim vajadzētu būt (to vari izdarīt, palūkojoties uz riepas sāniem), un, otrkārt – vai nu dodies uz kādu no degvielas uzpildes stacijām, kur atrodams pumpis ar spiediena mērītāju, vai arī izmanto (vai iegādājies) savu pumpi.

·     Bremžu stāvoklis – vai ritenim griežoties, klucis neaizķeras un skaisti slīd.

·     Stūres stāvoklis – jāpārbauda, vai stūre nav ierūsējusi un neķeras.

·     Sēdeklis – varbūt jāpievelk stingrāk.

·     Ķēde - jānotīra, ja čīkst – jāieeļļo.

·     Savienojuma un stiprinājumu vietas – pirms lietot velosipēdu satiksmē, jāpārliecinās, vai visas skrūves un stiprinājumi ir savās vietās un nekas lieki nekustas.

·     Jāpārbauda, vai velosipēdam pēc iepriekšējās sezonas nav kādas plaisas. Ja tā – jāvēršas veloservisā.

·     Svarīgi parūpēties par atbilstošiem aksesuāriem: velosipēda apgaismošanu, atstarotājiem, arī zvanam jābūt saregulētam un dzirdamam.

·     Drošai braukšanai vajadzīga arī ķivere un veste.