Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Gaidīja teju 30 gadus un beidzot sagaidīja

Sandra Pētersone

2021. gada 17. septembris 08:31

0
Gaidīja teju 30 gadus  un beidzot sagaidīja

Smiltenes novada Drustu pagasta iedzīvotāji sagaidījuši to, par ko sapņoja teju 30 gadus. Piektdien, 10. septembrī, svinīgi atklāts valsts reģionālā autoceļa Rauna (Vidzemes šoseja) – Drusti – Jaunpiebalga  posms, kur sliktā stāvoklī esošais grants segums nomainīts uz melno segumu.

Autoceļa posms  pēc divkārtu jeb dubultās virsmas apstrādes tehnoloģijas atjaunots posmā no 0,05. līdz 15,91. kilometram (no krustojuma ar Vidzemes šoseju līdz Drustiem).

Kartupeļi uz brauktuves
 vairs nebūs jāstāda
Tie cilvēkiem ir svētki, “Ziemeļlatvijai” teic Jānis Āboliņš, Drustu pagasta iedzīvotājs, Smiltenes novada deputāts, bijušais Drustu pagasta padomes priekšsēdētājs, kurš gadiem ilgi centies panākt, lai valdība uzklausa drustēniešu vēlmi braukt pa labu ceļu.
Jau rakstījām, ka valsts nozīmes ceļš Rauna – Drusti – Jaunpiebalga Drustu pagasta iedzīvotājiem ir svarīgs, pa to viņi visātrāk var izbraukt uz Vidzemes šosejas un arī nokļūt novada centrā (agrāk Raunā, tagad Smiltenē).
2017. gadā, lai pievērstu uzmanību Drustu ceļa sliktajam stāvoklim, Drustu un Jaunpiebalgas pagastu iedzīvotāji uz tā pat iestādīja kartupeļus. Bedrainais ceļš, kam pat vairs nebija pamatu, ko greiderēt, apgrūtināja cilvēku ikdienu – tika bojātas automašīnas un bendēti nervi. Ne viens vien pārtikas un citu preču piegādātājs pat atteicās braukt un sniegt pakalpojumu vietējam Gatartas pansionātam.
Ceļa atjaunošanas darbi sākās jau 2020. gada rudenī, bet noslēdzās šogad ar grants seguma divkārtu virsmas apstrādi. Pārbūve īstenota par papildu piešķirtajiem līdzekļiem valsts ceļu tīkla sakārtošanai administratīvi teritoriālās reformas ietvaros.
“Kad vēl vadīju pagasta padomi, sapratu, ka valstī nekas nenotiek, domājot valstiski. Prioritātes nebija valsts attīstība, saimnieciski pamatojumi, bet kādu cilvēku vai cilvēku grupas politiskās ambīcijas. Drustiem nebija tik liela politiska pārstāvniecība, tāpēc arī ceļa tik ilgi nebija. Šajā gadījumā mums ļoti palaimējās ar to, ka jaunizveidotais Smiltenes novads noteica mūsu ceļa posmu par pirmo prioritāti, citādi sakārtota ceļa vēl ilgi nebūtu,” domā Jānis Āboliņš.
Divkārtu jeb dubulto virsmas apstrādi viņš saredz kā pagaidu variantu starp asfaltētu ceļu un zemes ceļu (ar grants segumu), bet labāku, nekā grants ceļš.
Dubulto virsmas apstrādi veic uz reģionālajiem un vietējiem grants seguma autoceļiem ar nelielu satiksmes intensitāti, lai novērstu putekļošanos, ūdens iekļūšanu ceļa konstrukcijā un nodrošinātu komfortablākus braukšanas apstākļus. Papildu ieguvums ir mazākas ikdienas uzturēšanas izmaksas, jo autoceļš nav jāgreiderē, un ilgāks ceļa kalpošanas laiks. Turklāt šāds ceļš ir labi izbraucams arī šķīdoņa laikā, skaidro valsts SIA “Latvijas Valsts ceļi” (LVC).

Tagad gaida uz labu braukšanu no Drustiem līdz Jaunpiebalgai
Reģionālā autoceļa Rauna (Vidzemes šoseja) – Drusti – Jaunpiebalga (P29) norādītajā posmā  ir atjaunots grants segums, sakārtota ūdens atvade un izbūvēta divkārtu virsmas apstrāde. Darbus veica SIA “Limbažu ceļi” par līgumcenu  1 267 887 eiro  (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli).
Aizvadītajā piektdienā lentes pārgriešanas svinīgajā pasākumā uz Drustu ceļa piedalījās LVC valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Lazdovskis, vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra padomnieks Madars Lasmanis, Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Jānis Butāns, Smiltenes novada domes priekšsēdētājs Edgars Avotiņš, būvnieku  SIA “Limbažu ceļi” pārstāvis Andis Zaļaiskalns,  bijusī Raunas novada domes priekšsēdētāja Evija Zurģe un Drustu pagasta kultūras darba organizatore Inga Pērkone.
“Drustu ceļš pēc dubultās virsmas ieklāšanas kļuvis par galveno varoni LVC sociālo tīklu kontos, iedzīvotāji neslēpj lielo prieku par sakārtoto ceļu, tāpēc gandarījums par paveikto ir vēl lielāks,” atzīst  LVC valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Lazdovskis.
Viņš uzsver, ka pēc dubultās virsmas apstrādes ieklāšanas ceļš vairs neputēs un nešķīdīs pavasara šķīdoņa laikā, tāpēc cilvēkiem, kuri izmanto šo ceļu, dzīve kļūs daudz komfortablāka.
“Ceļi un to kvalitāte ir aktuāls jautājums ikvienā pašvaldībā. Tas pierādās katru reizi, kad dodamies uz reģioniem, tiekamies ar pašvaldību vadītājiem un iedzīvotājiem. Tāpēc nozīmīgāko ceļu sakārtošana bija viens no priekšnosacījumiem administratīvi teritoriālās reformas īstenošanai. Kā valsts ceļu tīkla pārvaldītājs mēs, LVC, esam gandarīti par ikvienu iespēju veikt papildu investīcijas valsts ceļu infrastruktūrā. Kā zināms, finansējuma deficīts ceļu remontdarbiem daudzu gadu garumā ir izveidojies liels, un līdz šim mums nebija iespēju ieguldīt mazāk noslogotos reģionālajos un vietējos autoceļos, tāpēc šogad paveiktos darbus iedzīvotāji ir gaidījuši tiešām ilgi,” norādīja valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Lazdovskis.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra padomnieks Madars Lasmanis norāda, ka  turpmāko trīs gadu laikā novadu reformas ietvaros plānots sakārtot aptuveni 800 kilometrus reģionālo un vietējo autoceļu, kas jau sen to gaida.  
Svinīgajā pasākumā Smiltenes novada domes priekšsēdētājs Edgars Avotiņš uzsvēra, ka ceļi ir viena no svarīgākajām lietām ekonomikas veicināšanai, īpaši vietās, kas atrodas attālāk no Rīgas.
“Ceļš veicina mobilitāti un, ja ir nodrošināta apkārtējā infrastruktūra, apdzīvotas vietas no kartes neizzudīs. Drusti šo notikumu atcerēsies vēl ilgi,” piebilst Smiltenes novada mērs.
Ne viens vien Drustu pagasta iedzīvotājs gan atgādina, ka tagad ir pārbūvēta tikai viena daļa no ceļa  Rauna (Vidzemes šoseja) – Drusti – Jaunpiebalga. Vēl atlikuši aptuveni 15 kilometri aiz Drustiem līdz Jaunpiebalgai, šī ceļa tuvumā atrodas arī jau pieminētais Gatartas pansionāts. Pēc vietējo iedzīvotāju teiktā, šis ceļa posms ar intensīvu satiksmi ir ļoti sliktā stāvoklī: uz ceļa grants seguma kā tāda virspusē nav, ceļa malās nav grāvju un ceļš pats ir kā grāvis.