Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Drošas braukšanas principi rudenī

Sandra Apine

2021. gada 23. novembris 08:14

1
Drošas braukšanas principi rudenī

Kas jāzina ikvienam autovadītājam?

Rudens sezona nenozīmē vien riepu nomaiņu, bet arī rūpīgu tehnisku sagatavošanos un autovadītāja pielāgošanos jaunajiem braukšanas apstākļiem.
Oktobrī termometra stabiņa līmenis sāk kristies, un sola jau pirmo sniegu, tādēļ autovadītājiem jāsāk pievērsties sava spēkrata sagatavošanai aukstajam laikam.
Padomus par to, kā tehniski sagatavot savu automašīnu un kam pievērst uzmanību pie tā stūres, sniedz “Drošas braukšanas skolas” direktors Jānis Vanks.
Riepas ieteicams mainīt agrāk
Slapjais un tumšais laiks, kas samazina pārredzamību, pirmie mīnusi, kas rezultējas salnās un tā saucamajā “melnajā ledū”, lietus pilnās un dziļās peļķes – izaicinājumu, ar ko saskaras vadītāji, netrūkst. Tāpēc rudenī, tāpat kā ziemā, vērtīgi pieturēties pie principa “jo lēnāk brauksi, jo tālāk tiksi”.
Lai arī faktiski ziemas riepām jābūt uzstādītām vien no 1. decembra, patiesībā riepas būtu jānomaina tad, kad gaisa temperatūra vairs nepārsniedz +5-6°C grādus. Taču J. Vanks norāda, ka autovadītājiem rudens sezonas sākumā nebūtu jāuztraucas tikai par ziemas riepu uzstādīšanu, bet tikpat liela vērība jāpievērš arī vairākām citām tehniskajām detaļām. “Sākoties tumšajai sezonai, autovadītājiem savs spēkrats jāaprīko ar visu, kas nodrošina labu redzamību. Pirmkārt, tās ir jaunas logu slotiņas, otrkārt, jāparūpējas par mašīnas lukturu tehnisko stāvokli, kā arī to, lai tie būtu noregulēti leņķī, kas neapžilbina citus braucējus,” stāsta speciālists.
“Tikpat svarīgi ir nomainīt salona gaisa filtrus – tad, kad salona gaisa filtrs nav nomainīts, mašīnas iekšpusē svīst ciet logi, kas apgrūtina braukšanu un redzamību. Un nevajag aizmirst arī par loga šķidruma nomaiņu uz tādu, kas ir paredzēts zemākām temperatūrām, lai nenonāktu situācijā, kad bāciņa ir aizsalusi, bet logu šķidrums nav izmantojams,” padomos dalās “Drošas braukšanas skolas” pārstāvis.
Ieraudzīt “neredzamos gājējus”
Jāatceras, ka šajā laikā var pārsteigt ne tikai mainīgie laikapstākļi, bet arī citi ceļa satiksmes dalībnieki – “neredzamie” gājēji, kas var izskriet no slikti izgaismotas gājēju pārejas, velobraucēji, kā arī ceļa virsmas stāvoklis, jo sevišķi dienas tumšajā laikā. “Ir jābūt ļoti uzmanīgiem, sevišķi neapgaismotos ceļa posmos, kā arī ir jāņem vērā mainīgie laikapstākļi – slapjš sniegs un atkala, kā arī sakritušās lapas uz ielām. Šobrīd ir ražas novākšanas laiks, kas nozīmē to, ka uz šosejas brauc laukutehnika, tādēļ uz ceļa var būt dubļi un izbērti graudi, kas pasliktina riepu saķeri ar ceļa virsmu un var traucēt spēkrata vadāmību,” norāda J. Vanks.
Uz ceļa mēdz notikt dažādas bīstamas situācijas, un autovadītājam ir jābūt gatavam, lai spētu no tām veiksmīgi izvairīties. Drošas braukšanas skolas vadītājs uzsver: “Autovadītājam ir jāparedz, ka ir sliktāka redzamība, tādēļ ir laikus jāizplāno savi manevri un laikus jāparāda virzienrādītājs, lai citi satiksmes dalībnieki spētu savlaicīgi noreaģēt.”
Sargies no meža dzīvniekiem
Kā jau visu gadu, arī meža dzīvnieku kustība ir intensīva, un to pamanīšanu var apgrūtināt tumšais laiks. Jānis iesaka izmantot tālās gaismas, ja tas ir iespējams, un pārvietoties ar drošu un atbilstošu braukšanas ātrumu, neskatoties uz to, ka norādītais atļautais ātrums var būt lielāks. “Galvenais, esot uz ceļa, ir drošības sajūta, kā arī racionālu un pareizu lēmumu pieņemšana. Piemēram, situācijās, kad no kontakta ar meža dzīvnieku nevar izvairīties drošā veidā, un tas ir augumā mazs zvērs, lai cik skarbi tas neizklausītos, labāk izlemt par labu savai dzīvībai un braukt dzīvniekam virsū – šādi samazinot iespēju izraisīt vēl bīstamākas sekas, piemēram, iebraukšanu grāvī vai pretējā joslā,” skaidro J. Vanks.
“Drošas braukšanas skola” rudens sezonā novēl būt iecietīgiem pret citiem autovadītājiem, netaisīt straujus manevrus un nevajadzīgas apdzīšanas, kā arī kontrolēt mašīnu, nevis būt tās pasažieriem.


“Autovadītājam ir jāparedz, ka ir sliktāka redzamība, tādēļ ir laikus jāizplāno savi manevri.”
Jānis Vanks, “Drošas braukšanas skolas” direktors
foto: “Dbs.lv”, Olafs Ezertēvs

Rudens ir laiks, kad viss mainās ļoti strauji. Lielākā kļūda ir tā, ka rudenī daudzi vēlas braukt tāpat kā vasarā, taču tas vairs nav iespējams. Tāpēc galvenais šajā mainīgajā gadalaikā ir atcerēties braukt prātīgi.
foto: “GettyImages”


csdd informē
● No 1. decembra līdz 1. martam visiem automobiļiem un autobusiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3500 kg jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Savukārt riepas ar radzēm atļautas no 1. oktobra līdz
1. maijam.
● Vieglo auto ziemas riepu minimālais protektora dziļums ir 4 milimetri (mm), tāpat uzmanība jāpievērš arī riepu vecumam. Šo kārtību nosaka Ceļu satiksmes noteikumi.
● Drošas braukšanas pamatā ir laika un ceļa apstākļiem atbilstošs ātrums, kā arī tehniskā kārtībā esošs transportlīdzeklis, tajā skaitā tā riepas. Riepām jāpievērš īpaša uzmanība, jo īpaši ziemā – šajā gadalaikā būtiski pagarinās bremzēšanas ceļa garums. Piemēram, braucot ar ātrumu 50 km/h, uz sausa seguma un uz slidena ceļa tas atšķiras pat trīs reizes!
● Ieteicams neizmantot riepas, kas vecākas par pieciem, sešiem gadiem, jo braucot gan nodilst protektors, gan laika gaitā riepu gumija zaudē savas īpašības. Riepas ražošanas laiks norādīts uz katras riepas ārējās malas. Piemēram, kvadrātā vai aplī redzami četri cipari – pirmie divi ir gada nedēļa, bet pēdējie divi – gads, kad riepa ražota.
● Lai uzlabotu transportlīdzekļa drošību uz ceļa, vieglo automobiļu ar pilnu masu līdz 3500 kg katra ass un automobiļu ar pilnu masu virs 3500 kg priekšējā stūrējamā ass jāaprīko ar vienādām riepām (izgatavotājam un protektora zīmējumam jābūt identiskam).
● Jāņem vērā arī tas, ka vienam auto vienlaikus nedrīkst būt radžotas un neradžotas riepas.
● Ziemas riepas nodrošina labāku saķeri ar ceļu un samazina slīdēšanu. Ziemas periodā, kad uz ceļiem veidojas apledojums, ļoti svarīgi ievērot arī laikapstākļiem atbilstošu braukšanas ātrumu un drošu distanci. Vadītajiem jāaizvairās no straujas manevru veikšanas un jābūt vērīgiem.
● CSDD aicina sekot līdzi laika prognozei un pārliecināties, lai gaisa spiediens riepās atbilst ražotāja norādītajām prasībām.

Avots: CSDD


uzziņai
Cik izmaksā sadursme ar meža dzīvnieku?

2 325 €
Vidējā pērn izmaksātā KASKO apdrošināšanas atlīdzība par auto remontu pēc sadursmes ar dzīvnieku.

14 150 €
Lielākā pērn izmaksātā atlīdzība bija pēc sadursmes
ar stirnu, kura pēkšņi izskrēja uz ceļa un sadursmes
rezultātā tika uzmesta uz auto.

Avots: “Swedbank”