Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Smiltenes Centra vidusskolā: Lasīšana kā prestiža nodarbe

Santa Sinka

2008. gada 12. septembris 09:06

1809
Smiltenes Centra vidusskolā: Lasīšana kā prestiža nodarbe

Pēc Smiltenes Centra vidusskolas uzaicinājuma skolā ieradās Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas docente Aija Kalve. Viņa tikās ar pamatskolas un vidusskolas skolēniem, lai viņus ieinteresētu lasīt jaunāko literatūru un dotu ieskatu jaunāko grāmatu klāstā, jo skolas pedagogi un docente uzskata, ka grāmatu lasīšana ir prestiža nodarbe.

 

Smiltenes Centra vidusskolas latviešu valodas un literatūras skolotāja Valda Cirīte "Ziemeļlatvijai" pastāstīja, ka docenti A. Kalve uz skolu uzaicināta vairāku iemeslu dēļ. "Vēlējāmies, lai viņa ieinteresētu jauniešus lasīt jaunāko literatūru. Aija ir ļoti zinošs cilvēks par jaunāko bērnu literatūru, un tādu Latvijā nav daudz. Gribējām, lai viņa arī skolotājiem pastāsta par nesen iznākušajām mācību grāmatām literatūrā 4. - 6. klasei. Šogad skolā sākām strādāt pēc šīm grāmatām," stāsta V. Cirīte.

 

Tā kā A. Kalve ir viena no šo jauno literatūras mācību grāmatu autorēm, uzaicinājumu ciemoties Centra vidusskolā viņa pieņēma ar prieku.

 

"Stāstīju par jaunākajām grāmatām, kuras skolēniem varētu patikt, jo šobrīd ir tā situācija, ka lasa tik daudz, cik veicina bērnu lasīšanu. Vairs nepietiek teikt, ka tā ir laba grāmata. Jāsāk no otra gala, tāds kā āķītis jāizmet, lai bērnus patiesi ieintriģētu," ir pārliecināta A. Kalve.

 

Viņu, viesojoties Smiltenē, ārkārtīgi pārsteidza, ka arī zēni ar lielu uzmanību klausījās. "Redzēju arī uz lūpām jautājumus, kuri palika turpat. Bērni gribēja jautāt, bet nedaudz sakautrējās," novēroto atminas docente.

 

Lai arī jautājumi no bērnu puses neizskanēja bieži, skolēnus stāstījums spēja ieinteresēt lasīt grāmatas. "Man radās interese par grāmatu "Mežonīgie pīrāgi", jo šī skolotāja spēja visu interesanti pasniegt," atzīst 9. klases skolnieks Kristaps Grants.

 

Lai gan Kristaps ikdienā neaizraujas ar ilgstošu grāmatu lasīšanu, jo trūkstot pacietības, viņam šī tikšanās šķita nepieciešama. "Man šķiet, ka būtu interesanti tikties arī ar citu grāmatu autoriem. Ne mirkli nebija garlaicīgi," pedagogu ideju par šāda veida tikšanos novērtē skolnieks.

 

Aija Kalve secina, ka mūsdienās apgrūtināts ir ceļš, kā grāmata nonāk līdz lasītājiem, jo rodas dažādas lietas, kas bērnu no tās novirza. "Tās ir ļoti objektīvas lietas, nevis blakus nodarbes. Viena no tām ir lasīšanas tradīcijas maiņa sabiedrībā. Bērni maz redz vecākus ar grāmatu rokās. Tāpēc nepiekrītu viedoklim, ka bērni grāmatas nelasa, jo ir televizors vai dators," uzskata A. Kalve.

 

Par grāmatu lasītāju kavē kļūt arī nepietiekoši daudz reklāmu par jaunākajām grāmatām, jo cilvēki taču vadās pēc redzētā.

 

A. Kalve atzina, ka mūsdienās ir zudusi tradīcija ģimenēs lasīt bērnam priekšā grāmatu. "Ja bērns nav audzis grāmatu vidē, tad viņam ir grūti kļūt par lasītāju," piebilst docente.

 

Ar Aiju Kalvi tikās arī visi Centra vidusskolas sākumskolas un pamatskolas literatūras skolotāji, lai runātu, pēc kādiem principiem jaunās literatūras grāmatas ir veidotas. Pedagogi arī uzzināja, kā veiksmīgāk izmantot šīs mācību grāmatas. "Vērtīgi dzirdēt padomus no grāmatas autores, jo viss jaunais ir svešāks un grūtāks," atzīst literatūras un latviešu valodas skolotāja.