Elektroauto – vēsture ar rītdienu
Ar elektrību darbināmi braucamie pagaidām ir eksotika – tos var atļauties ļoti turīgi cilvēki vai ar zaļajām idejām apsēstie, vienisprātis ir SIA «NK Konsultāciju birojs» valdes priekšsēdētājs Neils Kalniņš un SIA «Blue Schock Taxi» valdes priekšsēdētājs Artis Daugins. Tomēr laiks, kad elektroauto vai elektrovelo kļūs par ikdienišķu parādību, nav aiz kalniem, prognozē eksperti, tādēļ «Dzīvespriekam» skaidro, kādas ir elektrotransporta izmantošanas priekšrocības un mīnusi.
Svarīga ekonomija un ekoloģija
Ar elektrību darbināms automobilis nav jaunums – vēstures fakti liecina, ka jau pirms Otrā pasaules kara tādi veiksmīgi piedalījušies autosacīkstēs, atgādina Neils Kalniņš. Agrāk elektrības akumulēšanas izmaksas bija augstas, taču situācija mainījusies. Saistībā ar degvielas cenu kāpumu jautājums par elektroautomobili kļūst aizvien aktuālāks – gan no ekonomijas, gan
arī ekoloģijas viedokļa.
Tiem, kas šaubās, vai elektroauto būs ekonomisks, Neils Kalniņš iesaka ne tikai skatīties uz tā cenu tirdzniecības vietā, bet parēķināt ekspluatēšanas izmaksas vairāku gadu periodā. «Nav tāda ar iekšdedzes dzinēju darbināma braucamā, ar kuru varēs nobraukt
100 kilometru, maksājot divus latus. Pat motociklam degvielas izmaksas būs augstākas. Bet ar elektroauto to var.» Turklāt no enerģijas pārneses viedokļa elektroautomobilis enerģiju izmanto divreiz racionālāk nekā auto ar iekšdedzes dzinēju.
Jāatceras laikus uzlādēt
Mīnuss ir laika patēriņš, auto uzlādējot. Taču ikdienā mēs nejūtamies zaudējuši laiku, uzlādējot mobilo telefonu. Vienkārši jāatceras, ka tas jāizdara, kamēr auto stāv un netiek izmantots. Pagaidām uzlāde notiek, izmantojot visvienkāršākās rozetes, taču pieslēgumam noteikti jābūt ar sazemējumu. Iespējams uzstādīt arī ātrās uzlādes stacijas, piemēram, Igaunijā tas tiek plānots tuvākajā laikā.
Īsākā periodā šāds risinājums varētu būt ieguvums, taču tā iespējams ātrāk sabeigt baterijas, atklāj Neils Kalniņš. Viņš šaubās, vai auto ražotāji ilgtermiņā atbalstīs šādu uzlādes modeli. Lai arī laikietilpīgāks, tomēr tehnikai draudzīgāks esot tradicionālais risinājums. Protams, vieglāk šajā ziņā būs privātmāju un garāžu īpašniekiem.
Ar vienu uzlādi pagaidām elektroautomobilis var nobraukt vidēji 150 – 200 kilometru. Tātad, piemēram, no Liepājas Rīgā bez papildu apstāšanās nokļūt nevarēs. Elektroauto būtu izdevīgāks tiem, kas dienā nenobrauc vairāk par 50 – 100 kilometriem. Tomēr auto ražotāji risina arī šo problēmu. Piemēram, «Opel Ampera» aprīkots vēl ar papildu ģeneratoru, kurš darbināms ar tradicionālo degvielu, līdz ar to nodrošinot pat 500 kilometru nobraukumu.
Ietilpība nav liela
Nav jābaidās, ka elektroauto piemērots tikai braukšanai pa asfaltētām pilsētas ielām – ceļu segums nav izšķirošais, arī Latvijas bedrainos ceļus tas izturēs. Ar elektrību darbināmie automobiļi parasti ir mazākas ietilpības, taču ir ražotāji, kas izstrādā lielākus ar elektrību darbināmus modeļus. Lai ieinteresētu iedzīvotājus iegādāties šāda veida braucamos, noteikti būtu vajadzīgs valsts atbalsts, jo citur pasaulē tāds ir, uzsver nozares eksperti.
Tiem, kam ar elektrību darbināms auto šķiet neaizsniedzama nākotne, daudz reālāka varētu likties pārvietošanās ar elektrovelosipēdu. Ja ne uzreiz pirkt, tad vismaz padomāt. Jau augustā Liepājā sākusi darboties elektrovelosipēdu noma. Drīz tāda varētu būt pieejama Ventspilī un vēl citās pilsētās. Kas zina –
varbūt iepatiksies, ka pašam nav tik enerģiski jāminas, taču var sasniegt visai ievērojamu ātrumu – 20 – 40 kilometru stundā. Šāda velosipēda cena nebūs zema, taču kā jau visās jomās – par ērtībām jāmaksā. Vienkāršāku un jau lietotu iespējams nopirkt, sākot no 200 latiem. Bet jauns un kvalitatīvs velosipēds var maksāt arī tūkstoš latu un vairāk.
Svarīga ekonomija un ekoloģija
Ar elektrību darbināms automobilis nav jaunums – vēstures fakti liecina, ka jau pirms Otrā pasaules kara tādi veiksmīgi piedalījušies autosacīkstēs, atgādina Neils Kalniņš. Agrāk elektrības akumulēšanas izmaksas bija augstas, taču situācija mainījusies. Saistībā ar degvielas cenu kāpumu jautājums par elektroautomobili kļūst aizvien aktuālāks – gan no ekonomijas, gan
arī ekoloģijas viedokļa.
Tiem, kas šaubās, vai elektroauto būs ekonomisks, Neils Kalniņš iesaka ne tikai skatīties uz tā cenu tirdzniecības vietā, bet parēķināt ekspluatēšanas izmaksas vairāku gadu periodā. «Nav tāda ar iekšdedzes dzinēju darbināma braucamā, ar kuru varēs nobraukt
100 kilometru, maksājot divus latus. Pat motociklam degvielas izmaksas būs augstākas. Bet ar elektroauto to var.» Turklāt no enerģijas pārneses viedokļa elektroautomobilis enerģiju izmanto divreiz racionālāk nekā auto ar iekšdedzes dzinēju.
Jāatceras laikus uzlādēt
Mīnuss ir laika patēriņš, auto uzlādējot. Taču ikdienā mēs nejūtamies zaudējuši laiku, uzlādējot mobilo telefonu. Vienkārši jāatceras, ka tas jāizdara, kamēr auto stāv un netiek izmantots. Pagaidām uzlāde notiek, izmantojot visvienkāršākās rozetes, taču pieslēgumam noteikti jābūt ar sazemējumu. Iespējams uzstādīt arī ātrās uzlādes stacijas, piemēram, Igaunijā tas tiek plānots tuvākajā laikā.
Īsākā periodā šāds risinājums varētu būt ieguvums, taču tā iespējams ātrāk sabeigt baterijas, atklāj Neils Kalniņš. Viņš šaubās, vai auto ražotāji ilgtermiņā atbalstīs šādu uzlādes modeli. Lai arī laikietilpīgāks, tomēr tehnikai draudzīgāks esot tradicionālais risinājums. Protams, vieglāk šajā ziņā būs privātmāju un garāžu īpašniekiem.
Ar vienu uzlādi pagaidām elektroautomobilis var nobraukt vidēji 150 – 200 kilometru. Tātad, piemēram, no Liepājas Rīgā bez papildu apstāšanās nokļūt nevarēs. Elektroauto būtu izdevīgāks tiem, kas dienā nenobrauc vairāk par 50 – 100 kilometriem. Tomēr auto ražotāji risina arī šo problēmu. Piemēram, «Opel Ampera» aprīkots vēl ar papildu ģeneratoru, kurš darbināms ar tradicionālo degvielu, līdz ar to nodrošinot pat 500 kilometru nobraukumu.
Ietilpība nav liela
Nav jābaidās, ka elektroauto piemērots tikai braukšanai pa asfaltētām pilsētas ielām – ceļu segums nav izšķirošais, arī Latvijas bedrainos ceļus tas izturēs. Ar elektrību darbināmie automobiļi parasti ir mazākas ietilpības, taču ir ražotāji, kas izstrādā lielākus ar elektrību darbināmus modeļus. Lai ieinteresētu iedzīvotājus iegādāties šāda veida braucamos, noteikti būtu vajadzīgs valsts atbalsts, jo citur pasaulē tāds ir, uzsver nozares eksperti.
Tiem, kam ar elektrību darbināms auto šķiet neaizsniedzama nākotne, daudz reālāka varētu likties pārvietošanās ar elektrovelosipēdu. Ja ne uzreiz pirkt, tad vismaz padomāt. Jau augustā Liepājā sākusi darboties elektrovelosipēdu noma. Drīz tāda varētu būt pieejama Ventspilī un vēl citās pilsētās. Kas zina –
varbūt iepatiksies, ka pašam nav tik enerģiski jāminas, taču var sasniegt visai ievērojamu ātrumu – 20 – 40 kilometru stundā. Šāda velosipēda cena nebūs zema, taču kā jau visās jomās – par ērtībām jāmaksā. Vienkāršāku un jau lietotu iespējams nopirkt, sākot no 200 latiem. Bet jauns un kvalitatīvs velosipēds var maksāt arī tūkstoš latu un vairāk.
Kategorijas
- Novados
- Smiltene
- Valka
- Strenči
- Kaimiņos
- Vēlēšanas
- Kriminālziņas
- Izglītība
- Sports
- Orientēšanās
- Auto/Moto/Velo
- Futbols
- Florbols
- Basketbols
- Citi sporta veidi
- Hokejs
- Volejbols
- Kultūra un Izklaide
- Foto
- Cilvēkziņas
- Vaļasprieki
- Citas ziņas
- Bizness
- Reklāmraksti
- Lietotāju raksti
- Dzīvespriekam
- Latvijas ziņas
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Balles
- Teātris
- Koncerti
- Kino
- Sports
- Festivāli
- Baznīcās
- Citi pasākumi
- Video
- Statiskas lapas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Mediju projekts
- Mediju kritika
- Ar informāciju pret dezinformāciju
- Mediju projekti 2018
- Mediju projekts 2020
- Eiropā
- Dzīvesstils
- Atpūta
- Hobiji
- Mīluļi
- Veselība
- Virtuvē
- Noderīgi
- Viedokļi
- Vides projekti
- Daba-iepazīstam un palīdzam
- Rūpēsimies par vidi
- Saimnieko gudri
- Informējot iedvesmojam
- Covid-19