Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Lēmumi dzen iedzīvotājus ēnu ekonomikā

2011. gada 12. aprīlis 11:03

1483
Lēmumi dzen iedzīvotājus ēnu ekonomikā

LDDK: valdības un starptautisko aizdevēju lēmumi dzen iedzīvotājus ēnu ekonomikā un samazina valsts budžeta ieņēmumus

Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk -  LDDK) apkopojot nozaru viedokli par 2010. un 2011.gada akcīzes nodokļa ieņēmumiem un plānotajiem 2011.gada darbības rezultātiem ir paudusi aicinājumu Finanšu ministrijai (turpmāk - FM), starptautiskajiem aizdevējiem un Ministru Kabinetam palielināt akcīzes nodokļa ieņēmumu prognozi stiprajam alkoholam un par 2 mēnešiem pagarināt akcīzes ieviešanas termiņu cigaretēm, bet prognozes akcīzes nodokļa ieņēmumiemsvinu nesaturošam benzīnam samazināt.  

 

LDDK iestājas par rīcību, kas stabilizē nozaru pienesumu valsts budžetam un mazina ēnu ekonomikas pieaugumu šajās nozarēs. Ēnu ekonomikas pieaugums tieši saistīts ar patstāvīgu un nepamatotu nodokļa pieaugumu. Starptautiskie aizdevēji, neieklausoties nozaru viedoklī un nepārzinot ēnu ekonomikas pieauguma un iedzīvotāju zemās pirktspējas kopsakarības, neatbalstīja LDDK priekšlikumus. LDDK sniegs savus priekšlikumus Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas deputātiem pirms 2.lasījuma.  

 

LDDK ģenerāldirektore Elīna Egle: „Uzticēšanās trūkums nozares viedoklim un izpratnes trūkums par iedzīvotāju zemo pirktspēju, kas ir galvenais iemesls tik straujam ēnu ekonomikas pieaugumam sociāli jūtīgo produktu tirgū, rada situāciju, kurā valdība un starptautiskie aizdevēji paši dzen iedzīvotājus ēnu ekonomikā. Tālāk veidojas likumsakarīgas sekas - zemāki valsts budžeta ieņēmumi: zemāks atalgojums policistiem, izglītības un veselības aprūpes darbiniekiem, mazāk sociālo garantiju ģimenēm, bezdarbniekiem un pakalpojumu iedzīvotājiem." 

 

Saskaņā ar 2011.gada 10.marta Nacionālās trīspusējās sadarbības padomē lemto par 2011.gada valsts budžeta konsolidācijas ietvaros plānoto akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu alkoholam, tabakai un benzīnam, FM 2011.gada 5.aprīlī rīkoja tikšanos ar starptautiskajiem aizdevējiem, kur LDDK prezentēja minēto preču grupu akcīzes nodokļa ieņēmumu prognozes, riskus un savus priekšlikumus akcīzes nodokļa likmju celšanai.  

 

LDDK aicina rast iespēju pārskatīt FM akcīzes nodokļa ieņēmumu prognozes un izdarīt grozījumus likumprojektā „Grozījumi likumā „Par akcīzes nodokli"", izvērtējot sekojošo: 

  1. Akcīzes nodoklis pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem

LDDK aicina izskatīt iespēju palielināt FM prognozes 2011.gadam akcīzes nodokļa ieņēmumiem par pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem (izņemot alu) no 77,4 milj. LVL uz 80 milj. LVL, jopēdējo piecu mēnešu laikā vērojams stabils akcīzes nodokļa ieņēmumu pieaugums valsts budžetā. Pašreizējā pozitīvā nodokļu ieņēmumu dinamika ļauj prognozēt, ka akcīzes nodokļa ieņēmumi 2011.gadā varētu sasniegt 80 miljonus latu, pie nosacījuma, ka tiek saglabātā pašreizēja akcīzes nodokļa likme 890 lati par absolūtā alkohola litru.

 

Palielinot akcīzes nodokļa likmi visiem alkoholiskajiem dzērieniem (izņemot alu), akcīzes nodokļa ieņēmumi samazināsies, kā to, acīmredzami, apliecina 2009.gada akcīzes nodokļa likmes palielinājuma sekas:

  • 2009. gadā akcīzes nodokļa ieņēmumi no alkoholisko dzērienu (izņemot alu) realizācijas attiecībā pret 2008.gadu samazinājās par 7 miljoniem latu;
  • 2010.gadā akcīzes nodokļa ieņēmumi no alkoholisko dzērienu (izņemot alu) realizācijas attiecībā pret 2008. gadu samazinājās 13,7 miljoniem latu.

 Akcīzes nodoklis tabakas izstrādājumiemLDDK aicina izskatīt iespēju palielināt FM prognozes akcīzes nodokļa ieņēmumiem no tabakas izstrādājumiem par 1,46 milj. LVL un samazināt konsolidācijas pasākumu prognozi tabakas izstrādājumiem par 1,48 milj. LVL, kas ļauj akcīzes nodokli tabakai paaugstināt nevis no 2011.gada 1.jūlija, bet 1.septembra. Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka šī prognožu maiņa neietver tirgus apjoma pieauguma prognozes kontrabandas apkarošanas aktivitāšu rezultātā, kuras tiek turpinātas 2011.gadā un kuras nodrošinās papildus akcīzes nodokļa ieņēmumus.

 

Šī brīža situācija tabakas izstrādājumu legālajā tirdzniecībā ir nestabila sakarā ar joprojām augsto nelegālo izstrādājumu klātbūtni. Pēc nozares aplēsēm nelegāli tirgotu cigarešu patēriņš ir tuvs 40%. Sagaidāms, ka kārtējā nodokļa likmes celšana ierosinās jaunas svārstības starp legālo un nelegālo patēriņu. Tāpēc LDDK uzskata, ka FM plānotā nodokļa likmes paaugstināšana ar 2011.gada 1.jūliju nenodrošinās FM prognozētos akcīzes nodokļa ieņēmumus.

 

Vienlaikus LDDK saskata iespēju akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanu 2011.gadā atlikt vismaz par 2 mēnešiem un veikt 2011.gada 1.septembrī. Nodokļa likmes paaugstināšanas atlikšana neapdraud plānotā akcīzes nodokļa iekasēšanu un dod papildus divus mēnešus legālā tirgus nostiprināšanai kontrabandas apkarošanas aktivitāšu rezultātā. Katrs papildus mēnesis mērķtiecīgas rīcības nelegālā patēriņa apkarošanai palielinās ar nodokļiem apliekamo bāzi un attiecīgi arī nodokļa ieņēmumus. Esam aprēķinājuši, ka viena procentpunkta tirgus daļas atgūšana no nelegālās aprites palielinās akcīzes nodokļa ieņēmumus par apmēram 1,44 miljoniem latu gadā.

 

Ņemot vērā nepieciešamību veikt valsts budžeta konsolidāciju un izvērtējot legālā tirgus attīstību laika posmā no 2010.gada aprīļa līdz 2011.gada martam, kā arī FM budžeta prognozes 2011.gadam, vēršam uzmanību uz sekojošiem faktiem:

  • attiecībā uz legālā cigarešu tirgus prognozētajiem apjomiem 2011.gadam, FM prognozes uzskatāmas par ļoti konservatīvām, jo neatspoguļo tirgus apjoma pieaugumu kontrabandas apkarošanas aktivitāšu rezultātā. No nozares perspektīvas būtu pieņemami rēķināties ar vismaz papildus 6 patēriņa procentpunktu jeb 162 miljonu legālo cigarešu atgūšanu no nelegālā tirgus 2011.gada laikā, jo šādi bija 2010.gada kontrabandas apkarošanas rezultāti, kuri 2011.gada budžetā dotu papildus 8,64 milj. LVL akcīzes nodokļa ieņēmumus.
  • attiecībā uz legālā cigarešu tirgus vērtību (cigarešu cenām) secinājām, ka 2011.gada FM prognozes ir balstītas uz 2010.gada 4.ceturkšņa datiem. Koriģējot prognozes ar 2011.gada marta datiem, cenu starpība laika posmā no 2011.gada aprīļa līdz decembrim dos valsts budžetam papildus nodokļu ieņēmumus 1,46 miljonu latu apmērā (0,83 milj. LVL akcīzes nodoklī un 0,63 milj. LVL pievienotās vērtības nodoklī).

 Akcīzes nodoklis svinu nesaturošam benzīnamLDDK aicina izskatīt iespēju mainīt Finanšu ministrijas prognozes akcīzes nodokļa ieņēmumiemsvinu nesaturošam benzīnam. Galvenie iemesli: 

  1. FM bāzes patēriņa izmaiņas ir plānotas 0.5% apjomā, taču pēc nozares izvērtējuma patēriņa kritums tiek prognozēts 10% apjomā (pieņemot, ka pasaules tirgū degvielas cenas strauji nemainās). Tas samazinās plānotos ieņēmumus par 3,6 milj. LVL (bez PVN), skatīt 1.tabulu.
  2. Bez dabīgā tirgus samazinājuma (par 10% pie esošā cenu līmeņa), analizējot cenas un patēriņa attiecības 2010. - 2011.gadā, katrs degvielas cenas pieaugums par 1 santīmu rada vidēji 2% degvielas patēriņa samazinājumu (pēc privātā segmenta klientu analīzes, 2010.gada janvāris - 2011.gada marts). Tas nozīme, ka palielinot cenu par 2,4 santīmiem (ieskaitot PVN), benzīna patēriņš samazināsies par vēl papildus 4,8 %, jeb 9,3 miljoniem litru benzīna (7 mēneši) un akcīzes nodoklis netiks iekasēts 2,5 miljoni latu apmērā.

Industrijas un FM prognozes atšķirības 2011.gada 7 mēnešos.

                                                      1.tabula

FM prognoze 2011.gada 7 mēnešos    0,5% bāze zemāka M3 vid. mēnesī 29668 M3 tūkst.  Pieaugums 7M 4,2 MLVL  Bāze 55,9 MLVL  Kopā MLVL 60,0 MLVLIndustrijas prognoze 2011.gada 7 mēnešos 10% bāze zemāka M3 vid. mēnesī 27897 M3 tūkst.  Pieaugums 7M 3,9 MLVL  Bāze 52,5 MLVL  Kopā MLVL 56,4 MLVL         Starpība -3,6 MLVL      Pielikumā: 

  1. Prezentācija starptautiskajiem aizdevējiem: LDDK, akcīzes nodoklis, uz 13 lapām;
  2. Benzīna un dīzeļdegvielas cenas ES 2011.gada 1.aprīlī, uz 1 lapas.