Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Modeli darbina saules enerģija

Sandra Pētersone

2013. gada 31. maijs 00:00

64
Modeli darbina saules enerģija

Smiltenes ģimnāzijas skolēnu komanda “Uhupors” uzvarējusi konkursā “Saules kauss”, ko jau sesto gadu rīko Latvijas Universitātes Cietvielu  fizikas institūts. 

Smiltenes ģimnāzistu darinātais ūdens transportlīdzekļa modelis (laiva, ko darbina saules enerģija) bija ātrākais, izturīgākais un labākais finālā ūdens trasē, startējot nestandarta klasē.
Noder diegu spolīte“Saules kauss” ir energoefektīvu risinājumu izstrādes konkurss. Skolēnu komandas sacenšas ātruma, spēka un ūdens disciplīnās, noskaidrojot, kuru konkursantu izgatavotie, ar saules enerģiju darbināmie transportlīdzekļu modelīši ir labākie, skaidro Smiltenes ģimnāzijas fizikas skolotājs Andrejs Miķis.Smiltenes ģimnāzija “Saules kausā” piedalās regulāri, un arī šogad  panākumi nav izpalikuši. Papildu uzvarai ūdens trasē  komanda “Uhupors” (Arvīds Gammer­šmidts - 12.b, Matīss Zīvers, Ausma Cīrulniece un Linda Āboliņa - visi no 10.b) ieguva augsto otro vietu kopvērtējumā, piekāpjoties tikai Jūrmalas bērnu un jauniešu centra “Saules komandai.”Smilteniešu komanda piedevām saņēma sacensību atbalstītāja, informācijas tehnoloģiju un elektronikas iekārtu izstrādes un ražošanas uzņēmuma “Baltic Embedded”  simpātiju balvu.Konkursā “Saules kauss 2013” pieteicās vairāk nekā 150 dalībnieku un gandrīz 40 komandu no visu Latvijas reģionu skolām, tehnikumiem un jaunrades pulciņiem, informē sacensību organizators, LU Cietvielu fizikas institūts. Konkursa finālā startēja 28 komandas. Sacensībās modelīši tika pārbaudīti ātruma, spēka un ūdens disciplīnās atkarībā no to uzbūves, kā arī tika vērtēta radīto risinājumu oriģinalitāte un aktualitāte.   Laivu būvējām diezgan ilgi, kamēr atradām vienu no labākajiem variantiem, atzīst A. Gammeršmi­dts un M. Zīvers. Smiltenes ģimnāzijas komanda “Uhupors”  savam ūdens transportlīdzeklim motoru novietoja virspusē, tāpat kā saules paneļus, un par vinču izmantoja diegu spolīti.
Vajag labu motoruMotora uzbūves ideju jaunieši aizguvuši no iepriekšējo gadu sacensību dalībniekiem, nu jau Smiltenes ģimnāzijas absolventiem, un tagad pilnveidojuši viņu risinājumu.Konkursā “Saules kauss 2013” ūdens trasē (aptuveni 10 metrus garā baseinā) katrā distancē startēja divi transportlīdzekļu modeļi, sacenšoties uz ātrumu. “Lielākais stress bija finālā, kad  zaudējām pirmo braucienu. Taču pēdējos divus vinnējām,” atceras M. Zīvers. “Jo laivas modelim seklāka iegrime, jo ātrāk tas ies, jo būs mazāka pretestība pret ūdeni. Mūsu laiva ūdenī bija knapi iegrimusi. Un galvenais,  - lai ir labs motors, lai var pavilkt vai padzīt,” piebilst Matīss.A. Gammeršmidts piebilst, ka galvenais ir pareizi saslēgt saules paneļus. Būtiski kritēriji ir arī pareiza  sprieguma un strāvas stipruma izvēle, konstruējot motoru.Smiltenes ģimnāzisti ārpus sacensībām vienīgie demonstrēja ar saules baterijām darbināmu lidmodeli, iegūstot lielu ievērību.  “Saules kausā” startēja arī otra Smiltenes ģimnāzijas komanda (Austris Cīrulnieks, Jānis Gavars, Jānis Vītols), sacenšoties automašīnu modeļu trasē.