Ziemellatvija.lv ARHĪVS

“Einšteini” no Valkas pamatskolas

Aiga Dālberga

2013. gada 21. jūnijs 00:00

335
“Einšteini” no Valkas pamatskolas


 Jau krietni ilgi Latvijā darbojas Latvijas Universitātes Fizikas un matemātikas fakultātes A. Liepas neklātienes matemātikas skola, kas piedāvā dažādas iespējas skolas vecuma bērniem apgūt matemātiku. Viena no iespējām, ko šogad izmantoja Valkas pamatskolas skolēni skolotāju Annas Meļķes un Inetas Šmites vadībā, bija „Jauno matemātiķu konkurss” (JMK). Tas ir matemātikas konkurss jaunāko klašu skolēniem (līdz 7. klasei ieskaitot). To var uzskatīt arī par zināma veida „iesildīšanos” pirms dalības konkursā “Profesora Cipariņa klubs” (kas ir nākamais posms skolēniem līdz 9. klasei). Parasti mācību gada laikā tiek rīkotas piecas kārtas, katrā kārtā risināšanai tiek piedāvāti pieci uzdevumi. Uzdevumi tiek saņemti internetā un pēc izpildīšanas nosūtīti atpakaļ. Šī konkursa uzvarētāji tiek noteikti mācību gada beigās, ņemot vērā visu piecu kārtu rezultātus.Šajā mācību gadā konkursā piedalījās 327 dalībnieki. Arī Valkas pamatskolas skolēnu komandu „Einšteini” (Alise Bašķe, Aleksis Bašķis, Ieva Ābele, Samanta Zvirbule, Toms Žīgurs, Daniels Hodorkins, Aivars Kristians Rullis) šogad piedalījās Jauno matemātiķu konkursā un ar lielu lepnumu 1. jūnijā LU aulā saņēma atzinības rakstu un spēli „Monopols”. Matemātikas skolotāja stāsta, ka šis bijis īpašs laiks, kad skolēni sanāca kopā pēc stundām un entuziasma pilni risināja grūtus matemātikas uzdevumus, mācījās loģiski domāt, precīzi spriest, kā arī uzstāties un aizstāvēt savu viedokli. Debates reizēm ieilga pat vēlās pēcpusdienās.Jaukākais, izvērtējot JMK darbu, pēc skolēnu domām, bija kopā pavadītais laiks līdz vēlam vakaram. Par grūtāko uzdevumu gan domas dalās. Samanta un Ieva stāsta, ka tas bijis uzdevums, kurā vajadzēja no rombiem izveidot precīzu mozaīku, bet Alisei šķita, ka sarežģītākais bija tas, kur akmeņi bija jādala pa kaudzītēm ar vienādu svaru vai skaitu.Kad skolēniem jautāja par to, ko viņi ieguva konkursā, izskanēja dažādas atbildes: gan idejas, kā atrisināt uzdevumus, gan iespēju pārbaudīt savas prasmes, gan arī daudz un dažādas uzdevumu risināšanas metodes. Vislielāko iespaidu skolēniem atstāja apbalvošanas ceremonija, Latvijas Universitāte, kopā pavadītais laiks ”Lido”, kā arī brauciens uz ZZ čempionātu.Skolotājas uzsver, ka parastajās matemātikas mācību stundās ir ļoti maz laika risināt sarežģītus nestandarta uzdevumus, tādēļ ir bijis liels prieks par šiem skolēniem, kuri ar lielu interesi un aizrautību pēc stundām risināja āķīgus uzdevumus. Skolotājām A. Meļķei un I. Šmitei ir liels gandarījums par padarīto darbu, jo pēc tā skolēni kļūst par prasmīgiem problēmuzdevumu risinātājiem.Vislielāko PALDIES skolēni un matemātikas skolotājas saka Valkas pamatskolas direktorei N. Možarovai par atbalstu – bezmaksas braucienu uz apbalvošanas ceremoniju Rīgā un informātikas skolotājam Z. Pētersonam par palīdzību IT jomā.