Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Aptauja: Vidzemnieki visaktīvāk seko līdzi savam ikdienas uzturam

.Mārtiņš Vilcāns

2013. gada 3. jūlijs 13:34

111
Aptauja: Vidzemnieki visaktīvāk seko līdzi savam ikdienas uzturam

 Saskaņā ar Latvijas Diētas ārstu asociācijas veikto iedzīvotāju aptauju izglītojošā projekta „LASI, pirms ĒD” ietvaros, salīdzinājumā ar citiem Latvijas novadiem vidzemnieki visaktīvāk seko līdzi savam ikdienas uzturam un produktu izvēlei. Tā, piemēram, 68% respondentu Vidzemē atzina, ka pirms iegādājas kādu produktu, vienmēr cenšas pirms tam izlasīt tā sastāvu. Rūpīgākas marķējuma lasīšanā ir sievietes. Starp vidzemniekiem vismazāko uzmanību produktu sastāvam pievērš aptuveni 38% jauniešu vecumā  līdz 25 gadiem.

 

Projekta „LASI, pirms ĒD” mērķis ir mainīt sabiedrības ēšanas paradumus, dodot priekšroku gudrām pirkšanas tradīcijām. Projekta ietvaros ikviens ir aicināts iesaistīties simboliskā vēstnešu kustībā, ikdienā rūpīgi sekojot produktu sastāvam, izvēloties produktus bez mākslīgiem pārtikas uzlabotājiem, it sevišķi bez garšas un krāsas pastiprinātājiem.

 

Andis Brēmanis, Latvijas Diētas ārstu asociācijas priekšsēdētājs: „Ikdienas uzturā mēs izvēlamies daudz pārtikas produktu, kas tiek rūpnieciski ražoti vai sagatavoti. Daļa no tiem satur nevajadzīgas pārtikas piedevas garšas un ārējā izskata uzlabošanai, kas padara produktu pievilcīgāku pirkšanas un ēšanas brīdī, bet nedraudzīgāku mūsu organismam. Tādēļ aicinām iedzīvotājus ar gudru produktu izvēli simboliski pievienoties mūsu kustībai un vienmēr rūpīgi iepazīties ar produkta sastāvu!”

 

Projekta „Lasi, pirms ēd” iepriekš veiktajā  pētījumā secināts, ka, izpētot ģimeņu nedēļas iepirkumu grozus, aptuveni 42% produktu satur dažādas pārtikas piedevas un 30% no tām pēc ārstu domām nav vēlamas mūsu organismam. Tas nozīmē, ka pircēji pirms pirkuma neiedziļinās produkta sastāvā  un to uzskati par vēlamo uzturu krasi atšķiras no to uzvedības.

 

Aptuveni 56% aptaujas respondentu Vidzemē uzskata, ka ražotājiem ražot produktus bez nevajadzīgām pārtikas piedevām veicinātu iedzīvotāju attieksmes maiņa un rūpīgāka produktu izvēle. Ar šo projektu plānots stimulēt arī ražotājus savā klāstā radīt arvien vairāk produktus bez nevajadzīgām pārtikas piedevām, it sevišķi bez garšas pastiprinātājiem un krāsvielām. Kā pozitīvus piemērus jau pašlaik var minēt SIA „Milda KM”, „Hanzas Maiznīcas”, „Rīgas Dzirnavnieks” un „Tukuma Piens”, kuri kā vēstneši ir pievienojušies projektam „LASI, pirms ĒD”. Šie uzņēmumi pierāda, ka arī plaša patēriņa produkcijas segmentā var mainīt ražošanas tradīcijas un receptūras, lai piedāvātu pircējam izvēles iespējas – produktus, kas ir brīvi no pārtikas uzlabotājiem.

 

Jāuzsver, ka MK noteikumos atļauto pārtikas piedevu pievienošana pārtikas produktiem ir brīva ražotāja izvēle. Jāatceras - ja pat tās ir pievienotas, produkts ir drošs. Tāpat daļa E vielu ir dabīgas un to pievienošana produktiem ir pat atbalstāma. Piemēram, citronskābe, C un E vitamīni, etiķskābe, kartupeļu ciete, dzeramā soda, beta-karotīns u.tml.

Pēc aptaujas rezultātiem var secināt, ka daudz rūpīgāk ir jāstrādā  ar jauniešiem, aktīvāk tos jau skolas solā izglītojot par uzturu un tā ietekmi uz veselību.

 

Par projekta vēstnešiem ir jau kļuvuši zemkopības ministre Laimdota Straujuma un veselības ministre Ingrīda Circene, Latvijas Diētas ārstu asociācijas priekšsēdētājs Andis Brēmanis, uztura speciālistes Inga Pūce un Laila Meija, biedrība „ParSirdi.lv” un tās vadītāja Inese Mauriņa, Latvijas pediatru asociācija un tās vadītājs Enoks Biķis, Latvijas Alergologu asociācija un tās vadītāja Ieva Cīrule, Pārtikas un veterinārais dienests un citi. Plānots, ka projekts ar dažādām aktivitātēm ilgs līdz nākamā gada sākumam.

 


Vidzeme:

  • 68% respondentu vienmēr iepazīstas ar produkta saturu
  • 20% respondentu to dara neregulāri
  • 12% - sastāvam nepievērš uzmanību

 

  • 88% sievietes, 54% vīriešu un 38% jauniešuto dara regulāri.

 

Zemgale:

  • 58% respondentu vienmēr iepazīstas ar produkta saturu
  • 34% respondentu to dara neregulāri
  • 8% - sastāvam nepievērš uzmanību

 

  • 72% sievietes, 56% vīriešu un 48% jauniešuto dara regulāri.

 

Latgale:

  • 38% respondentu vienmēr iepazīstas ar produkta saturu
  • 42% respondentu to dara neregulāri
  • 20% - sastāvam nepievērš uzmanību

 

  • 54% sievietes, 28% vīriešu un 25% jauniešuto dara regulāri.

 

Kurzeme:

  • 64% respondentu vienmēr iepazīstas ar produkta saturu
  • 32% respondentu to dara neregulāri
  • 14% - sastāvam nepievērš uzmanību

 

  • 78% sievietes, 60% vīriešu un 52% jauniešuto dara regulāri.