Fakti un mīti par auto nodokli un GPS maršruta kontroles sistēmām
2011. gadā Latvijā ir ieviests jauns Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likums, kas attiecas uz visiem uzņēmējiem, kuru īpašumā vai turējumā ir Latvijā reģistrēts vieglais automobilis. Tas paredz situācijas, kurās ekspluatācijas nodoklis nav jāmaksā un kurās var pieprasīt nodokļa atmaksu. Diemžēl steigā pieņemtais likums ir radījis jucekli un neizpratni uzņēmēju vidū. Līdz ar to sabiedrībā izplatījušies dažādi mīti gan par nodokļa maksāšanu, gan iespējām to apiet vai godīgi nemaksāt, ja tā paredzēts likumā.
Jāmaksā visiem, izņemot...
Likums paredz, ka nodoklis, kas atkarībā no automašīnas dzinēja tilpuma un 1. reģistrācijas datuma svārstās no 19 līdz 40 latiem, ir jāmaksā visiem uzņēmumiem, ja vien viņu īpašumā vai turējumā esošais auto nav operatīvais transports, taksometrs, automašīnu ražotāja demonstrācijas automobilis, īstermiņa nomas auto vai minētais automobilis netiek izmantots tikai un vienīgi savas saimnieciskās darbības vajadzībām. Neskatoties uz to, ka likums paredz nodokļa neiekasēšanu no uzņēmējiem, kuri savus transporta līdzekļus izmanto tikai saimnieciskās darbības vajadzībām, daudzi maldīgi uzskata, ka nodokļa nomaksa ir ekonomiski izdevīgāka, kā likumā izvirzīto prasību ievērošana.
Nemaksāt ir vienkārši
Uzņēmumiem, kuru automobiļi ir auto ražotāju demonstrācijas automobiļi vai īstermiņa iznomāšanai paredzēti transportlīdzekļi, tie jādeklarē Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD). Īstermiņa iznomāšanai paredzēto transportlīdzekļu saimniekiem jāatceras, ka likums paredz nodokļu atvieglojums attiecināms tikai un vienīgi uz uzņēmumiem, kuru vieglo transportlīdzekļu iznomāšanas pakalpojumi veido ne mazāk kā 90 procentus no kopējā apgrozījuma.
Automobiļi, kuri tiek izmantoti saimnieciskās darbības vajadzībām, papildu deklarēšanai CSDD ir jāaprīko ar maršruta kontroles sistēmu, kas uztver globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) satelītu raidītos signālus un nosaka automobiļa koordinātas reālā laikā un vietā, ļaujot veikt braucienu uzskaiti. Šādu sistēmu uzstādīšanu un apkalpošanu Latvijā piedāvā vairāki uzņēmumi.
SIA "Navirec" valdes loceklis Māris Priednieks skaidro: "Mūsu kompānija piedāvā maršruta kontroles sistēmas, kas kopā ar uzstādīšanas izmaksām, nepārsniedz divsimts latu, kā arī piedāvā dažāda līmeņa sistēmas abonēšanas programmas, kuru cena nepārsniedz desmit latu mēnesī. Vienkāršs aprēķins, saskaitot uzstādīšanas maksu un abonēšanas maksu un izdalot to uz divpadsmit mēnešiem, apliecina, ka visas investīcijas atmaksājas jau pirmā gada laikā. Šogad esam izstrādājuši arī izdevīgāku piedāvājumu tiem uzņēmumiem, kam nav vajadzīga komplicēta autotransporta vadības sistēma un pietiek tikai ar minimālo programmu atskaišu sagatavošanai Valsts ieņēmumu dienestam, šim pakalpojumam, kas sarežģītās atskaites ļauj pašiem autovadītājiem vienkārši izdrukāt no mūsu sistēmas, abonēšanas maksa ir nedaudz vairāk kā pieci lati."
Iespējams sasniegt lielāku ekonomiju
Maršruta kontroles sistēmu uzstādīšanas uzņēmumi un to klienti līdz šim ir saskārušies ar praksi, ka, pateicoties šīm sistēmām, tiek ieekonomēts daudz vairāk kā tikai nodokļi. Šādas sistēmas ļauj sekot līdzi autoparkam un izdarīt stratēģiskus lēmumus gan degvielas, gan nobraukto kilometru samazināšanai. Papildus pareizai plānošanai šādas sistēmas ļauj kontrolēt darbinieku maršrutus un patērēto laiku ceļā. Vairāki maršruta kontroles sistēmu uzstādīšanas uzņēmumi piedāvā arī daudz komplicētākas sistēmas, kas ļauj sekot līdzi gan autotransporta darbības režīmam un patērētajai degvielai, gan dažādu papildiekārtu darbībai.
"Pamatā GPS autoparka vadības sistēmas ir radītas, lai optimizētu uzņēmumu autoparkus, celtu darba ražīgumu, atvieglotu darbu un samazinātu izmaksas. Vairāki mūsu klienti ir panākuši līdz pat 30% lielu degvielas patēriņa samazinājumu, kā arī ievērojami samazinājuši sava autoparka nobraukumu. Par ievērojamiem ieguvumiem ziņo arī transporta kompānijas, kuras papildus ir uzstādījušas temperatūras kontroles sistēmas. Brīdinājuma īsziņas par temperatūras režīma izmaiņām, līdz šim no bojāejas ir glābušas nevienu vien pārtikas produktu vai ziedu kravu," atzīst M. Priednieks.
Deklarēšana CSDD tikai februārī
2011. gada 1. februārī CSDD savā e-pakalpojumu vietnē ir uzsākusi nomas, demo un tikai saimnieciskajām vajadzībām izmantoto automobiļu deklarēšanu, kas ilgs tikai līdz 28. februārim. Lai nemaksātu uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli, nepieciešams laicīgi deklarēties. Saskaņā ar likumu, pēc 28. februāra šobrīd reģistrētajām automašīnām nodokļa piemērošanas kārtību varēs mainīt tikai kalendārā gada beigās.
Mīts - GPS signāla slāpētāji
Iepriekš medijos ir izskanējušas baumas par to, ka par nelielu summu ir iespējams iegādāties GPS signāla slāpētājus. Taču līdz šim aptaujātajiem maršruta kontroles sistēmu speciālistiem vēl nav izdevies iegādāties nevienu iekārtu, kas nodrošinātu solīto rezultātu. Protams jebkuru radio signālu, jo sevišķi no kontroles sistēmas izejošo GPRS signālu ar koordinātēm, ir iespējams slāpēt, taču mūsdienu maršruta kontroles sistēmas ir pārāk modernas, lai ar to izdotos pilnībā noslēpt transportlīdzekļa atrašanās vietu un darbības režīmu.
Kategorijas
- Novados
- Smiltene
- Valka
- Strenči
- Kaimiņos
- Vēlēšanas
- Kriminālziņas
- Izglītība
- Sports
- Orientēšanās
- Auto/Moto/Velo
- Futbols
- Florbols
- Basketbols
- Citi sporta veidi
- Hokejs
- Volejbols
- Kultūra un Izklaide
- Foto
- Cilvēkziņas
- Vaļasprieki
- Citas ziņas
- Bizness
- Reklāmraksti
- Lietotāju raksti
- Dzīvespriekam
- Latvijas ziņas
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Balles
- Teātris
- Koncerti
- Kino
- Sports
- Festivāli
- Baznīcās
- Citi pasākumi
- Video
- Statiskas lapas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Mediju projekts
- Mediju kritika
- Ar informāciju pret dezinformāciju
- Mediju projekti 2018
- Mediju projekts 2020
- Eiropā
- Dzīvesstils
- Atpūta
- Hobiji
- Mīluļi
- Veselība
- Virtuvē
- Noderīgi
- Viedokļi
- Vides projekti
- Daba-iepazīstam un palīdzam
- Rūpēsimies par vidi
- Saimnieko gudri
- Informējot iedvesmojam
- Covid-19