Kā darbojas OCTA (obligātā cilviltiesiskā transportlīdzekļu apdrošināšana)?

Kā jau zināms, OCTA apdrošināšanas polise ir sauszemes transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana. Tā jāiegādājas visiem motorizēto transportlīdzekļu īpašniekiem (arī tiesīgajiem vadītājiem), kuri ikdienā piedalās ceļu satiksmē, noslēdzot līgumu par šādu apdrošināšanu. Tā kā Latvija ir viena no Eiropas Savienības dalībvalstīm, tad jāievēro arī ES noteikumi, ka OCTA polise nepieciešama arī transportlīdzekļu piekabēm un traktoriem, piedaloties satiksmē. Jāpiemin, ka OCTA likums visās ES valstīs nav vienāds, ir nianses, kas atšķiras.
Bieži vien tiek jautāts – kādus riskus sedz OCTA, kā tā īsti darbojas, kādus zaudējumus tā atlīdzina un vēl daudz citu jautājumu, mēģinot izprast visos sīkumos OCTA polises darbību. Tad nu sekojoši, sākot ar to, kā OCTA darbojas - ja gadījies izraisīt ceļu satiksmes negadījumu, bojājot otras, iesaistītās, personas īpašumu vai veselību – zaudējumus sedz apdrošināšanas kompānija, kur iegādāta polise, ne pats autovadītājs. Ja OCTA nav iegādāta, zaudējumi būs jāsedz pašam, jo Latvijas Transportlīdzekļu Apdrošināšanas Birojs, no garantijas fonda, atlīdzinās zaudējumu cietušajam un pēc tam vērsīsies ar regresa prasību pret avārijas izraisītāju. Sekojoši – OCTA pasargās no neplānotiem izdevumiem par negadījumā nodarītiem zaudējumiem cietušajai pusei vai to mantai. Kopumā OCTA polise atlīdzina gan personai nodarīto kaitējumu, gan materiālos zaudējumus – veselība un mantiskais. Ir noteikts limits, kādās robežās tiek atlīdzināts cietušajai pusei kā materiālā, tā morālā un veselības kaitējuma gadījumā, atbilstoši likumam.
Kādus īsti kaitējumus un zaudējumus atmaksā OCTA? Gan zaudējumus, par (1) transportlīdzekļa bojājumiem vai izdevumiem, kas nepieciešami remontam pēc CSNg, lai novērstu negadījuma laikā radušos bojājumus. (2) Tiek atlīdzināts arī, ja transportlīdzeklis vairs nav remontējams – t.i. CSNg negadījuma rezultātā cietušās puses transportlīdzeklis bojāts tik smagi, ka to atjaunot vairs nav ne tehniski iespējams, ne tas ir ekonomiski pamatoti. Ja ar transportlīdzekli pēc negadījuma negadījuma nevarēs doties tālāk , apdrošinātājs apmaksās arī evakuācijas izdevumus , (3) Ja nu CSNg sanācis bojāt ceļu konstrukciju, būves vai ēkas un to īpašnieks pieprasījis atlīdzināt zaudējumu – arī to sedz OCTA. Un visbeidzot (4), kaitējumu videi, kas radušies kā negadījuma seku rezultāts. (5) Ja negadījumā iesaistīti arī cietušie, kam nepieciešami ārstēšanās izdevumi, tad OCTA sedz (6) medicīniskās iestādes izdevumus, atkarībā no tā, kādi tie cietušajam nepieciešami un cietušā kopšanu, ja tas nepieciešams. (7) Tāpat arī zāļu un citu ārstniecisko līdzekļu iegādi, ārstēšanos mājas apstākļos un (8) protezēšanas, tehnisko palīglīdzekļu vai endoprotezēšanas izdevumus un mājokļa pārbūvi, pielāgojot invalīda vajadzībām, ja ir iestājusies invaliditāte. OCTA polisē paredzēti arī darbnespējas, darba spēju zuduma vai kompensācijas apgādnieka nāves gadījumā. Nepieciešamības gadījumā tiek segti arī morālie kaitējumi – sakropļojumu, fiziskās traumas, vai negadījumam rezultējoties ar cietušā invaliditāti.
Apkopojot – OCTA sedz nodarītos zaudējumus pret citiem, pret pasažieriem, pret ēkām un transportlīdzekļiem.Atlīdzināšanas sistēmas dažādās apdrošināšanas kompānijās var nedaudz atšķirties, bet jāatceras, ka pamatā visus OCTA noteikumus attiecībā uz atlīdzības izmaksu un atlīdzības apmēru regulē OCTA likums.
Saskaņā ar OCTA likumu pastāv trīs OCTA apdrošināšanas līgumu veidi – standartlīgums, robežapdrošināšanas līgums un starptautiskais apdrošināšanas līgums (Zaļā karte). Standartlīgumi attiecas uz Latvijas Republikā reģistrētu auto un automašīnām, ko Latvijā plāno reģistrēt, visi OCTA līgumi ir spēkā Eiropas Ekonomikas zonas valstīs un Šveicē.
Zaļā karte jau ir starptautisks civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgums. Pēc seguma Zaļā karte ir tas pats Standartlīgums, bet atbildības teritorija ir paplašināta, kā piemēru var minēt Krieviju, Baltkrieviju un Ukrainu). Savukārt robežapdrošināšanas līgums tiek slēgts uz transportlīdzekli, kas reģistrēts NE-Eiropas Ekonomikas zonas valstīs, bet tikai tad ja vadītājs nevar uzrādīt Latvijas teritorijā spēkā esošu OCTA apdrošināšanas līgumu.
Pastāv arī faktori, kas var ietekmēt OCTA polises cenu – vispirms to nosaka apdrošināšanas kompānija, skatoties pēc transportlīdzekļa veida, vecuma, masas, reizēm arī autovadītāja braukšanas stāža, atkarībā no apdrošināšanas kompānijas un dažādiem citiem risku ietekmējošajiem faktoriem un auto izmantošanas mērķiem. Tomēr – kas notiek ar autovadītāju, ja OCTA polises nav? Iesākumā – ja vainīgajam CSNg nav OCTA, tad atlīdzība cietušajam jāmaksā no paša kabatas, vai arī tiek piedzīta likumiskā ceļā (regresa kārtībā). Arī tad, ja nav gadījies izraisīt ceļu satiksmes negadījumu, autovadītājs var tikt sodīts ar naudas sodu un 2 soda punktiem par piedalīšanos satiksmē bez obligātās apdrošināšanas.
Rakstu sagatavoja: http://www.compensa.lv/
Kategorijas
- Novados
- Smiltene
- Valka
- Strenči
- Kaimiņos
- Vēlēšanas
- Kriminālziņas
- Izglītība
- Sports
- Orientēšanās
- Auto/Moto/Velo
- Futbols
- Florbols
- Basketbols
- Citi sporta veidi
- Hokejs
- Volejbols
- Kultūra un Izklaide
- Foto
- Cilvēkziņas
- Vaļasprieki
- Citas ziņas
- Bizness
- Reklāmraksti
- Lietotāju raksti
- Dzīvespriekam
- Latvijas ziņas
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Balles
- Teātris
- Koncerti
- Kino
- Sports
- Festivāli
- Baznīcās
- Citi pasākumi
- Video
- Statiskas lapas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Mediju projekts
- Mediju kritika
- Ar informāciju pret dezinformāciju
- Mediju projekti 2018
- Mediju projekts 2020
- Eiropā
- Dzīvesstils
- Atpūta
- Hobiji
- Mīluļi
- Veselība
- Virtuvē
- Noderīgi
- Viedokļi
- Vides projekti
- Daba-iepazīstam un palīdzam
- Rūpēsimies par vidi
- Saimnieko gudri
- Informējot iedvesmojam
- Covid-19