Ziemellatvija.lv ARHĪVS

Vai matemātika kļūs par bubuli?

Aivars Zilbers

2010. gada 19. jūnijs 09:27

3116
Vai matemātika kļūs par bubuli?

Vairākos masu medijos ir parādījušās ziņas, ka šogad Valsts izglītības satura centrā devītklasniekiem sastādītie uzdevumi eksāmenam matemātikā bijuši pārlieku sarežģīti. Tādēļ liela daļa pamatskolas beidzēju pārbaudījumu nav nokārtojusi.

Kā ziņo LETA, kādā Tukuma novada skolā eksāmenu matemātikā sekmīgi nav nokārtojis neviens skolēns. Izkritušo skaits salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem palielinājies arī citās mācību iestādēs.

Daudz ko neesot sapratušiPirmo reizi pārbaudījumā sekmīgu novērtējumu nav ieguvuši arī pāris skolēnu Valkas ģimnāzijā. Mācību iestādē satiktie bijušie devītklasnieki "Ziemeļlatvijai" atzina, ka uzdevumos daudz kas nav bijis saprotams. "Man uzdevumi šķita ļoti grūti.

Mācību semestros man atzīme šajā priekšmetā bija pieci, bet eksāmenā dabūju četras balles. Es daudz ko nesapratu. Vissarežģītāk bija atrisināt teksta uzdevumus. Grūti bija izvēlēties formulu darbību risināšanai," atzīst Emīls Pauders.

Tam, ka tikt galā ar uzdevumiem bija ļoti grūti, piekrīt arī Emīla klasesbiedrs Krišs Ozoliņš. "It kā jau atrisināju visus uzdevumus, bet daži iznākumi nebija pareizi. Kādi divi uzdevumi bija ievērojami grūtāki par mācību laikā rēķinātajiem," saka K. Ozoliņš. Savukārt Madara Zīle uzskata, ka kopumā pārbaudījums nav bijis pārlieku grūts, tikai daži uzdevumi bijuši ļoti sarežģīti. Viņa nav tikusi galā ar vienu teksta uzdevumu.

Visu pārdzīvoto satraukumu gan esot kompensējis izlaidums, kas bijis īpaši saviļņojošs un ilgi palikšot atmiņā. Krišs un Madara pastāsta, ka scenāriju veidojuši paši skolēni un pirmo reizi beidzēju uznāciens iestudēts deju solī.

Pārspīlējumu nav bijisĢimnāzijas direktores vietniece mācību darbā Gunita Gindra atzīst, ka kopumā rezultāti eksāmenā nav sagādājuši lielu pārsteigumu. "Tie, kas sekmīgi mācījās visu gadu, līdzīgu vērtējumu ieguva arī gala pārbaudījumā.

Protams, eksāmens rada arī psiholoģisku spriedzi, tādēļ ir skolēni, kas tajā ieguvuši par vienu balli zemāku vērtējumu kā mācību gadā. Jāievēro arī tas faktors, ka tas bija pats pēdējais pārbaudījums un bērni jau bija patērējuši daudz enerģijas, gatavojoties iepriekšējiem eksāmeniem. To, vai uzdevumi tiešām bija pārlieku grūti, vēl izvērtēs izglītības vadošie speciālisti un rezultātus uzzināsim vēlāk," saka G. Gindra.

Ģimnāzijas matemātikas skolotāja Viola Levina, kura piedalījās pārbaudes darbu labošanā, uzskata, ka uzdevumi bija nedaudz grūtāki kā iepriekšējos gados, bet, ja vērtē rezultātus, tad tie ir līdzsvarā ar atzīmēm mācību gada laikā.

"Ja dzird runājam, ka uzdevumu bijuši piņķerīgi, tad jāatceras, ka matemātika vispār ir piņķerīgs priekšmets, kurā neko nevar izrēķināt, ja nedomā līdzi. Es nedomāju, ka uzdevumu sastādītāji ir pārcentušies. Eksāmenā bija tikai tās lietas, kuras vajadzēs zināt, turpinot izglītību," apliecina V. Levina.

Valkas pamatskolā eksāmenu nav nokārtojuši pieci skolēni. Skolotāja Vēsma Galgāne gan piebilst, ka šie bērni nav bijuši sekmīgi arī visa gada laikā. Viens skolēns ieguvis astoņas balles, bet trīs - septiņas. "Tā kā bērni mācījās visu gadu, tādu novērtējumu viņi arī ieguva eksāmenā," saka V. Galgāne.

Valkas novada Izglītības pārvaldes vadītāja Dzintra Auzāne informē, ka novada skolās eksāmenu kārtoja 81 skolēns, no kuriem nedaudz vairāk par 10 procentiem nav ieguvuši sekmīgu vērtējumu. "Kopumā aina ir tāda pati kā iepriekšējos gados. Daži pārbaudījumā ieguvuši augstāku balli nekā gadā, citi par vienu mazāk," secina Dz. Auzāne.